SAP Global
SAP MAG 10, o�ujak 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Mobilna industrija razapeta između želja i mogućnosti

Svjetska mobilna industrija još uvijek nije riješila problem povrata monumentalnih investicija koje su se dogodile u 2000. godini. Tada su, naime, operateri europskim vladama uplatili 100 milijardi eura za UMTS licence koje do danas nisu komercijalno zaživjele

Iz Cannesa: Robert Gelo


3GSM kongres tradicionalno
se odvija u mondenom
okružju Azurne obale

Najveća frustracija svjetske mobilne industrije bila je vrlo očita na najvećem svjetskom okupljanju mobilnih profesionalaca koje se tradicionalno održava svake veljače u Cannesu na francuskoj Azurnoj obali. Lajtmotiv koji su svi stručnjaci i analitičari poput mantre ponavljali na panel diskusijama i u intervjuima bila je treća generacija mobilne telefonije, popularno nazvana zajedničkim imenom 3G. Prije četiri godine samo je na europske UMTS licence potrošeno stotinu milijardi eura, a danas tek u tri ili četiri države postoje začeci komercijalne 3G usluge. Doduše, 3G je već razvijen u većini europskih država, pa tako i u Hrvatskoj, no još je dug put do komercijalne implementacije ove tehnologije.

Krivnju za enormno kašnjenje početka 3G usluga dijele uglavnom svi čimbenici mobilnog tržišta, no opća je ocjena da najveću odgovornost snose proizvođači koji do danas nisu uspjeli razviti i isporučiti terminalne uređaje odnosno mobitele koji bi doista bili uporabljivi. Na europskom tržištu su doduše već neko vrijeme dostupni 3G uređaji Motorole, Siemensa i Nokije (u Hrvatskoj je nedavno lansiran prvi 3G telefon na našem tržištu, Nokia 7600), no činjenica je da su oni još uvijek preveliki i previše se zagrijavaju. Drugim riječima nezgrapni su i imaju velikih problema s potrošnjom energije.

Na taj je problem javno na panel diskusiji upozorio Arun Sarin, generalni direktor najveće svjetske mobilne grupacije, Vodafonea koja ima oko 130 milijuna korisnika. Vodafone nije samo najveći svjetski mobilni operater već je i treća najveća telekom tvrtka uopće i sigurno je da njihove sugestije s pažnjom slušaju svi proizvođači mobilnih telefona.

Sarin je predvidio da će prvi doista uporabljivi i "prijateljski" 3G mobilni telefoni na tržište doći tek u posljednjem tromjesečju 2004. godine, a to je ujedno najrelevantnija procjena koju uopće možemo čuti jer dolazi izravno od jednog od najmoćnijih ljudi svjetske mobilne industrije.

WLAN ili 3G?

Spomenuta panel diskusija u velikoj kongresnoj dvorani sajma u Cannesu bila je izuzetno zanimljiva jer su joj se pridružili i generalni direktor drugog najvećeg mobilnog operatera u svijetu T-Mobilea Rene Obermann te Povjerenik Europske unije za poduzetništvo i informatičku zajednicu Erkki Liikanen.

Unatoč tome što je konverzacija bila velikim dijelom kurtoazna zbog velikog međusobnog respekta Vodafonea i T-Mobilea, na površinu je izašla njihova najveća koncepcijska razlika u vezi daljnjeg razvija mobilnih usluga. Vodafone se, naime, u potpunosti kladi na 3G i kroz ovu tehnologiju će nastojati riješiti čitav bežični promet podataka koji će zahtijevati nove multimedijalne i slične usluge, a to je osobno u Cannesu potvrdio Sarin.

S druge strane, sam Obermann najavio je da će T-Mobile pored 3G-a, kojega priprema punom parom, u velikoj mjeri koristiti i WLAN odnosno bežične računalne mreže. T-Mobile na nekoliko europskih tržišta već ima oko pet tisuća instaliranih hot spotova odnosno javnih pristupnih točaka za spajanje na WLAN mreže. U doglednoj budućnosti T-Mobile namjerava nastaviti s intenzivnom instalacijom hot spotova na javnim mjestima poput restauracija, kafića i kolodvora u više europskih zemalja.

Hrvatska ni na nebu ni na zemlji

Hrvatsko mobilno tržište i danas je podijeljeno između dvaju operatera – HTmobilea i VIPneta koji djeluju u okviru spomenutih svjetskih grupacija, T-Mobilea odnosno Vodafonea. Domaće tržište u ovom trenutku nema pretpostavke za daljnje širenje broja operatera i prelazak na 3G tehnologiju jer Vlada RH i Sabor do sad nisu bili u stanju imenovati Agenciju za telekomunikacije koju zahtjeva novi Zakon o telekomunikacijama. Bez spomenute agencije niti jedan novi mobilni operater ne može ući na hrvatsko tržište niti itko može pokrenuti željno iščekivane 3G mreže. U međuvremenu, oba mobilna operatera postigli su tehničku spremnost za uvođenje UMTS mreža, a svoje su zanimanje za treću hrvatsku mobilnu koncesiju pokazali su i neki međunarodni operateri među kojima je ugledni Orange sa sjedištem u Francuskoj.

Osnovna razlika između 3G i WLAN servisa jest to što su prve namijenjene korisnicima mobilnih telefona, a potonje se zasad mogu koristiti na prijenosnim računalima i PDA uređajima, dakle ciljane su na poslovnu klijentelu. No proizvođači poput Intela najavljuju da ćemo u dogledno vrijeme vidjeti i mobilne telefone koji podržavaju rad u WLAN mrežama.

Sadržaj je ključ

No koliko god čelnici mobilne industrije raspravljali i propovijedali nove usluge, sav će taj napor biti u potpunosti uzaludan ukoliko se iznad tehnološke infrastrukture neće nalaziti primamljivi i korisni sadržaji. Nedostatak pravih sadržaja već se pokazao kao poguban kada je 2001. pala u vodu koncepcija WAP stranica. No mobilni Internet u obliku klasične dial up mobilne veze s teoretskom (u stvarnosti nedohvatljivom) brzinom prijenosa podataka od 9.600 kilobita u sekundi naprosto nije bila zanimljiva korisnicima. Uz to, bila je preskupa.

Kako 2,5 G i 3 G mreže omogućavaju paketni prijenos podataka one dopuštaju flat rate naplatu prijenosa podataka pa je time otklonjen problem previsoke cijene usluge. Dobro je i to da operateri već nekoliko godina razvijaju lokalizirane sadržaje za potrebe svojih GPRS usluga pa se može reći da je i ovdje postignut zamjetan napredak.

Primjer za donošenje kvalitetnog sadržaja na dlan korisnika jest nova usluga koju je austrijska grupacija mobilkom austria objavila upravo u Cannesu za vrijeme trajanja 3GSM kongresa. Oni su naime postigli dogovor s vodećom televizijskom kućom CNN o streamingu živog programa izravno na 3G telefone u njihovoj austrijskoj mreži. Kako se ova usluga može materijalizirati i u 2,5 G mrežama (GPRS i EDGE), generalni direktor mobilkoma Boris Nemšić potvrdio je da će ista usluga ubrzo biti dostupna i u VIPnetovoj GPRS mreži.

U posljednje vrijeme operateri razvijaju i lokacijske usluge koje bi trebale biti jedan od glavnih generatora prihoda. Te usluge prilagođavaju dostupan sadržaj trenutnoj poziciji korisnika koja se registrira putem najbliže bazne stanice. Kada mreža dozna korisnikovu lokaciju ponudit će mu informacije o sadržajima koje se nalaze u njegovoj neposrednoj blizini: restauracijama, kinima, kazalištima, trgovinama…

VoIP ili zaobilaženje mobilnih operatera

Još jedan zanimljiv izazov za mobilne operatere biti će Push-to-talk (PTT) usluga koja omogućava izravan razgovor dvaju korisnika na mobilnim telefonima putem VoIP tehnologije. jeftinija je od standardnog dvosmjernog telefonskog razgovora. Kao i kod ručnih half duplex radio stanica, pri push-to-talk komunikaciji uvijek može govoriti samo jedan sudionik u komunikaciji što smanjuje ukupno količinu "praznog hoda" u eteru.

Osim toga, kod push-to-talk komunikacije veza između dvaju terminala (mobitela) uspostavlja se brže nego u telefonskoj mreži gdje korisnik mora okrenuti određeni broj i čekati da se javi netko s druge strane. Ovdje je dovoljno pritisnuti posebnu tipku na telefonu i veza s kolegama biti će odmah uspostavljena, baš kao kod ručnih radio stanica.

Dakako, push-to-talk nema smisla ukoliko u mreži ne postoje barem dva korisnika, dakle može se predvidjeti da će se ova usluga koristiti uglavnom tokom radnog vremena kada se očekuje da se netko javi s druge strane linije. Naravno, potrebno je da PTT tehnologiju podržava i mobilna mreža u kojoj komuniciraju korisnici i za očekivati je da će operateri, mada im ova usluga zapravo odnosi dio prihoda, morati omogućiti je svojim korisnima. Već danas brojni proizvođači najavljuju svoje PTT mobitele, a Nokia je još ranije najavila da će do 2005. godine svi njeni mobilni telefoni imati ugrađenu Push-to-talk funkciju.

© grafike: GSMA

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum