SAP Global
SAP MAG 12, svibanj 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Brzi Internet za informacijsko društvo

E-business i e-government nisu mogući bez raširene i brze veze s Internetom. Najnoviji podaci potvrđuju da postoje razlozi za optimizam

Kako Internet postaje sve važnijim dijelom života prosječnog korisnika, dva trenda povezivanja na mrežu svih mreža sve se jasnije izdvajaju. Jedan je širokopojasni Internet koji bilježi snažan rast u Europi i SAD, a drugi je bežični način spajanja koji bilježi još brži porast. Penetracija Interneta kako u uredima tako i u domovima, ali i kvaliteta odnosno brzina spajanja na mrežu presudan su čimbenik uspjeha e-business i e-government rješenja. Bez dobre veze do izražaja ne može doći niti dobro rješenje.

Europa kao svjetska broadband lokomotiva

Znakovito je da je zapadna Europa upravo preuzela inicijativu širenja širokopojasnog Interneta što itekako pogoduje razvoju e-business i e-government tržišta. Naime zemlje Europske unije prestigle su SAD u porastu širokopojasnog Interneta, a pozitivnom trendu ponajviše pogoduje zdrava konkurencija među telekom operaterima.

Prema najnovijim rezultatima istraživanja Europske komisije broj korisnika koji se služe širokopojasnim Internetom u zemljama EU porastao je za 80 posto između siječnja 2003. i siječnja 2004. godine. Sudeći po tim rezultatima, EU sada ima veći porast broadbanda od SAD-a, tradicionalnog predvodnika razvoja Interneta. U Europskoj uniji trenutno se oko šest posto korisnika Interneta služi broadbandom.

Spomenuto istraživanje Europske komisije provedeno je u sklopu akcijskog plana priprema e-Europe, programa za internetizaciju političkog javnog života u Uniji.

U procesu dovođenja Interneta najširim masama ključnu ulogu ima stara dobra kapitalistička konkurencija; naime zemlje s više broadband operatera bilježe najveće stope porasta. Konkurencija očito povećava kvalitetu i broj usluga i smanjuje njihove cijene. Program e-Europe inače predviđa široku dostupnost broadbanda do 2005. godine.

"Raširen i brz pristup Internetu od ključnog je značenja za ispunjavanje obećanja o informacijskom društvu", kaže europski povjerenik za informacijsko društvo i tržišno natjecanje Finac Erkki Liikanen. "Ne radi se ovdje samo o sustavima i tehnologiji već donošenju rješenja za građane, tvrtke i upravu. Rješenja donose veći izbor i povećavaju produktivnost. Svjedoci smo brzog rasta, pogotovu u većim zemljama članicama poput Francuske i Italije i taj tempo se mora nastaviti prije svega putem konkurentnog tržišta i regulacijskih propisa koji pogoduju investitorima".

Širokopojasni Internet neophodan je za poboljšanje brojnih usluga u javnom sektoru, primjerice liječnik opće prakse može poslati velike datoteke s podacima o pacijentu i njegovim rendgenskim snimkama specijalistu u bolnici. Isto tako, učionice u različitim školama mogu se spojiti u zajedničku telekonferenciju.

Bežični Internet raste još brže

Trendovi su još očitiji u sektoru mobilnih komunikacija koji velikom brzinom usvaja nove tehnologije. Prema rezultatima istraživanja analitičke kuće Ipsos-Insight u posljednjih godinu dana broj korisnika bežičnog Interneta u svijetu porastao je za 145 posto. Istraživanje je provedeno na uzorku od 7100 ispitanika na trinaest najrazvijenijih tržišta, od kojih se 3250 ispitanika smatra aktivnim korisnicima Interneta.

Internet je očito postao dijelom svakodnevnog života u razvijenim zemljama, a korisnici sve više zahtijevaju da on bude dostupan u svakom trenutku i na svakom mjestu. Prema Ipsosu, 134 milijuna korisnika u svijetu do sada je isprobalo mobilni Internet. Oni predstavljaju oko 40 posto svih korisnika Interneta u zemljama koje su bile obuhvaćene ovim istraživanjem.

Ovom trendu pogoduje i porast tehnološkog tržišta jer gotovo 130 domaćinstava u razvijenim zemljama posjeduje prijenosno računalo. Pored toga, u 2003. godini je broj tamošnjih domaćinstava koja posjeduju mobilni telefon porastao 30 posto, na tristotinjak milijuna.

Zanimljivo je da korisnici upražnjavaju vrlo slične aktivnosti na fiksnom i na mobilnom Internetu, a na samom vrhu top ljestvice podatkovne razmjene nalaze se slanje SMS i e-mail poruka. Mobilni e-commerce ili m-commerce još je uvijek na relativno niskim granama sa svega šest posto udjela u prosječnim mobilnim aktivnostima, glavni razlozi za ovakav zastoj jesu nedostatna funkcionalnost samih mobilnih uređaja te još uvijek netransparentna sigurnost mobilnih transakcija.

Glavni adut dobavljača mobilnog Interneta jest Wi-Fi odnosno standard bežičnih računalnih mreža koji omogućava pouzdanu i brzu (širokopojasnu) vezu u radijusu od petstotinjak metara od najbliže antene. Sve je veći broj hot spotova odnosno javnih Wi-Fi antena koje se postavljaju na svima dostupna mjesta, a Ipsos tvrdi da je četvrtina svjetskog stanovništva svjesna postojanja Wi-Fi tehnologije.

DSL: karika bez koje se ne može

Najpopularniji način pristupa širokopojasnom Internetu kod kućnih korisnika svakako je ADSL odnosno jeftina i brza stalna veza koja se ostvaruje preko standardnih telefonskih centrala i bakrenih parica.

Znakovit primjer koliko DSL može promijeniti način korištenja Interneta svakako je najnoviji podatak iz Velike Britanije gdje je penetracija dosegla nevjerojatnih 90 posto.

Naime britanski nacionalni telekom operater BT objavio je vlastitu procjenu o 90-postotnoj dostupnosti DSL veze. Kompanija je zasad osposobila preko 2,500 telefonskih centrala za širokopojasnu vezu, a u slijedećih godinu dana osposobit će gotovo još toliko. BT je obznanio i krajnji cilj – dovođenje broadbanda u 99,6 posto britanskih domaćinstava i ureda prije ljeta 2005. godine.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum