SAP Global
SAP MAG 15, rujan 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Kako izabrati pravi ERP

Mala i srednja poduzeća imaju sve veću potrebu za softverskim rješenjem koje će najuspješnije integrirati čitavo poslovanje. Koji su glavni kriteriji za odluku o ERP rješenju u SMB sektoru?

Piše: Daniel A. Carr, SAP INFO

 

Prezatrpanost tržišta poslovnoga softvera za zadovoljavanje potreba malih i srednjih poduzeća (SMB – Small and Midsize Business) već se dugo osjeća. Igrači poput Microsofta i Best Softwarea otkupili su popularne softverske marke u pokušaju da potpuno pokriju ovo tržište koje je u stalnoj ekspanziji. Uz to, mnogi pokušaji ulaska na SMB tržište velikih softverskih igrača završili su neuspjehom. Samim tim, pokazali su nerazumijevanje za SMB tržište, kao i nedostatak potpune predanosti ka uspjehu na istom.

SMB tržište stalno se mijenja, vrlo je zahtjevno te je u zadnjih 10 godina doživjelo dramatične promjene. Danas postoji vrlo tanka crta između zahtjeva s kojima se suočavaju mala i srednja poduzeća i onih s kojima se hvataju u koštac velike korporacije. Danas ako planirate opstati, doista nije više važno jeste li mali ili veliki. Pravila su ista, a alati jednako složeni za velike i male. Mala i srednja poduzeća stoga generiraju potrebe za sve složenijim rješenjima, no sredstva kojima ta poduzeća raspolažu nisu rasla usporedno s njihovim potrebama. U stvari, bilo je obratno. Mala i srednja poduzeća trebaju veću funkcionalnost nego ikada prije, a imaju manje novca za tu svrhu.

Zašto je, dakle, SAP kao golijat na području softvera uskočio u SMB arenu ? Zbog čega taj njemački div smatra da može uspjeti tamo gdje drugi mahom nisu uspijevali?

Kretanje prema SMB tržištu

Najprije je potrebno odgovoriti na pitanje zašto je SAP ušao na SMB tržište , a odgovor je relativno kratak. Svi veći softverski igrači nastoje ostvariti rast, te jednom kad ste penetrirali i zasitili tržišta na kojima poslujete, morate pogledati drugdje. Mnoga poduzeća okrenula su se potpuno drugačijim tržištima ili su izvršila diversifikaciju proizvoda izvan njihove glavne ponude. Kakva god bila strategija poduzeća, jasno je da su je pozornost velikih softverskih igrača zaokupila statistika SMB tržišta. Naime, jasno je da na svako poduzeće s popisa 500 najuspješnijih, dolaze stotine ako ne i tisuće malih i srednjih poduzeća.

Ta manja poduzeća predstavljaju najlakši izvor rasta. SAP također vidi mogućnost rasta na tim tržištima. Postoje, međutim, dva jedinstvena aspekta njegove strategije. Prvo, poduzeće ostaje u okvirima svoje temeljne struke. SAP je oduvijek bilo ponuđač poslovnih aplikacija te će to i dalje biti na SMB tržištu. Već mu je i samo to golema prednost pred Microsoftom, na primjer, koji pokušava prijeći s Windowsa na aplikacije za SMB tržište, ili Oracleom koji prelazi s baza podataka na poslovne aplikacije. SAP nastoji ostvariti rast, ali ostaje uz ono što najbolje zna, a to su poslovne aplikacije!

Drugo, SAP ima ekosustav korisnika širom svijeta. Na stotine velikih poduzeća imaju male ogranke rasute po svijetu. Te manje lokacije često nisu u stanju troškovno opravdati implementaciju vrhunskih SAP-ovih proizvoda pa se te manje prilike često gube u korist raznih jeftinijih paketa, što stvara informatičke i tehnološke dvojbe u poduzećima koja tako imaju mnoštvo unikatnih paketa koje pokušavaju poduprijeti i integrirati u sklopu informatičke strukture cijeloga poduzeća. SAP prepoznaje jedinstvenu priliku za pristup tom ekosustavu jeftinom alternativom koja će sadržavati sve neophodne alate i sučelja prema postojećoj SAP-ovoj platformi za poduzeće. Dok Microsoft ili Best Software pojedinačno ulaze u nekoliko malih poduzeća u određenome trenutku, SAP će instalirati stotine sustava u raznim poduzećima u sklopu njihova širokoga, globalnoga ekosustava.

Treba znati da SAP-ova ponuda SMB tržištu nije ogoljena “light” verzija SAP-ovih većih aplikacija. SAP je donio potpuno novu platformu te je uspostavio cijeli novi odjel nazvan SAP Business One te je uz pomoć partnera razvio rješenja prilagođena svakoj pojedinoj industriji pod zajedničkim nazivnikom mySAP All-in-One. SAP je shvatio da ne treba “kljaštriti” svoju postojeću ponudu nego izaći s potpuno novim proizvodima  razvijenim posebno za SMB prostor. Drugi jedinstveni aspekt strategije je taj da se osoblje za taj novi odjel regrutira gotovo isključivo s SMB tržišta softvera, umjesto premještanja postojećega osoblja unutar poduzeća. Rezultat je tim profesionalaca koji poznaju SMB tržište i naoružani su posve novim proizvodima nazvanim SAP Business One i mySAP All-in-One.

Mala i srednja poduzeća tradicionalno nisu u stanju predvidjeti i ograničiti svoje informatičke troškove. Ona se suočavaju s informatičkim troškovima koji s vremenom nepredvidljivo rastu. Poduzetnici mrze nepredvidljivost te stoga zaziru od odluka čija je cijena nepredvidljiva. Prosječno malo poduzeće suočava se s informatičkim troškovima koji svake godine rastu. Prije nego li se usprotivite toj tvrdnji, dopustite nam da pojasnimo. Pogledajmo najprije što tvori cijenu softverske aplikacije za mala i srednja poduzeća.

Nabavni trošak

Najočitiji trošak je nabavna cijena samoga softvera. Svaki softver ima svoju cijenu, no na kraju krajeva sve se svede na vrlo male razlike. SMB tržište diktira vrijednost softvera pa se danas cijene unatoč različitim pristupima njihovu određivanju ne razlikuju znatnije od proizvoda do proizvoda.

Neophodna platforma

Svaki softver mora na nečemu raditi. Međutim, sve aplikacije nisu rađene jednakima kad je riječ o izdacima za neophodne platforme. Postoje poduzeća kojima je bila potrebna hardverska dogradnja gotovo sa svakim izdanjem nove verzije njihove aplikacije. Uzrok tome najčešće je slaba arhitektura aplikacije ili neučinkovitost alata korištenih u formiranju sustava. Također postoje proizvodi koji su učinkovito radili tri ili više godina bez potrebe za hardverskom dogradnjom. To definitivno može biti glavni razlog za brigu kod razmatranja ukupnoga troška sustava.

Troškovi održavanja

To su godišnji troškovi tekućega održavanja i potpore sustavu. Većina poduzeća zaračunava 17 do 20 posto od nabavne cijene godišnje.

Troškovi implementacije

To su troškovi same uspostave sustava do spremnosti za rad. Troškovi implementacije mogu se jako razlikovati ovisno o aplikaciji. Komponente tih troškova su usluge migracije podataka, integracije sustava, obuke, konzaltinga, procesnog inženjeringa i projektnog vodstva.

Troškovi prilagodbe

Od stotina i stotina implementacija poslovnog softvera, generalno gledajući, u svega nekoliko slučajeva nije bilo neophodno obaviti neki stupanj prilagodbe. To može biti velika troškovna komponenta kod sustava ovisno o složenosti ali i mogućnosti i fleksibilnosti alata dostupnih pojedinome sustavu. S napretkom tehnologije smanjivao se trošak prilagodbe, no to je i dalje jedan od glavnih razloga za brigu kupaca na SMB tržištu.

Troškovi održavanja softvera po mjeri

To je vjerojatno najveći pojedinačni čimbenik u utvrđivanju dugoročnoga troška sustava. Jedno je prilagoditi aplikaciju, a posve nešto drugo održavati prilagođenu aplikaciju ažurnom. Mala i srednja poduzeća mogu kontinuirano ulagati u pokušaju da ostanu ažurni s verzijama raznih proizvoda koje koriste, ili mogu odlučiti da zamrznu verzije proizvoda radi ograničenja troškova održavanja i prekidanja tekućeg programiranja i ispitivanja. Poduzeća često odlučuju da ne dodaju nikakve daljnje prilagodbe svojim sustavima. Nažalost, takva odluka poduzeće na kraju često košta više. Zamrzavanjem verzija propuštaju povoljnosti u cijeni novih funkcija koje dolaze u budućnosti. Na taj način također gube eventualne dobitke na produktivnosti koji bi se ostvarili prilagodbom sustava. Dakle, trošak odricanja od prilagodbe često je puno veći od troška prilagodbe.

Troškovi integracije sustava

Kao što smo već rekli, mala i srednja poduzeća često imaju potrebu za integracijom raznih sustava. Premda bi poduzeća najradije nabavila jedno jedino rješenje tipa ključ u ruke koje zadovoljava sve njihove potrebe, takav je pristup rijetko praktičan ako je uopće i moguć. Prosječno malo i srednje poduzeće ima mnoštvo sustava kojima pristupa te se stoga suočava s izazovom manualnoga sravnjivanja podataka među tim sustavima ili plaćanja troškova (kako početnih tako i dugoročnih) integracije tih sustava.

Općenito uzevši, gornje stavke primarni su troškovni čimbenici automatizacije malih i srednjih organizacija. Očit je gubitak kapitala na početku projekta. Taj gubitak pored nabavne cijene uključuje i rad na obuci osoblja te integraciji sustava. Potom troškovi padaju do razine tekuće hardverske i softverske potpore, plus eventualne naknade za pretplate i/ili troškove komunikacijske linije. Kratko vrijeme nakon uspostave sustava, međutim, troškovi počinju narastati s porastom troškova održavanja zbog neophodne prilagodbe i raznih zadaća u integraciji sustava.

Dakle, kao što se vidi, mala i srednja poduzeća će se susresti s mnogim problemima pri izboru ERP rješenja, međutim skorašnje suočavanje s izborom može biti samo još jedan u nizu izazova koji stoje pred malim i srednjim poduzećima. Izbor pouzdanog i provjerenog partnera donijeti će poduzećima koja posluju u SMB sektoru brigu manje i povećanu koncentraciju na ostale ključne čimbenike s kojima se susreću u svakodnevnom poslovanju. Provjerite što vam nudi SAP na www.sap.com/solutions/smb.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum