SAP Global
SAP MAG 15, rujan 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Posao odlazi u Bjelorusiju i Vijetnam

Čini se da Indija više neće dugo zadržati svoj status offshoring raja. U borbu za privlačenje kapitala kao globalni igrači uključuju se Kina, Vijetnam, Bjelorusija te zemlje sjeverne Afrike

Piše: John McCarthy, SAP INFO

 

Tokom slijedećih nekoliko godina oko tri milijuna radnih mjesta u uslužnim djelatnostima biti će, prema procjeni agencije Forrester Research, premješteno izvan Sjedinjenih Američkih Država. Postojeći i nadolazeći off-shore pružatelji usluga u Indiji, Kini i Bjelorusiji nastavljaju s ponudom sve više sveobuhvatnih informatičkih usluga po konkurentnim cijenama. Kompanije iz SAD-a obavljaju sve češće "preko bare" čak i svoje interne poslove poput procesuiranja žalbi.

"Mršavi" budžeti i sve veći broj projekata koje financiraju korisnici navode informatičke menadžere da angažiraju off-shore tvrtke. Takav trend trajno utječe na outsourcing aplikacija. Do kraja 2003. tvrtke iz industrija koje se intenzivno bave informatikom, poput financijskih usluga, telekomunikacija ili turizma premjestile su u inozemstvo oko 315 tisuća radnih mjesta. To je oko jedan posto svih radnih mjesta u tim industrijama. U studiji "Near-Term Growth Of Offshoring Accelerating" objavljenoj u svibnju 2004. Forrester, neovisna tvrtka za istraživanje tehnologije, je analizirao stotinjak kompanija specijaliziranih za oursourcing poslovnih procesa (business process outsourcing - BPO). Foresterovo istraživanje također je obuhvatilo 1800 vodećih kompanija u SAD i u Indiji. Donositelji odluka dali su informacije o tome što su dali outsourceati i koliko su uložili u offshoring procese pružatelja IT- i BPO usluga. Ispitanici su naznačivali da li su u inozemstvo premještali poslove koji zahtijevaju know-how tvrtke i koliko je outsourceanih zadataka već od ranije bilo automatizirano.

Sve veća ponuda potpunih usluga

Mnogi pružatelji usluga i tehnologije iz SAD ne samo da su ustanovili urede u Indiji, Kini ili na Filipinima već sve više premještaju sve više aktivnosti poput naprednih IT usluga ili cjelokupnih poslovnih procesa koji poprimaju sve veće značenje. U ovom slučaju jeftini i visoko kvalificirani djelatnici iz Azije postaju vrlo atraktivni. Čak i domaći BPO pružatelji usluga upotpunjuju svoje ponude offshoreingom. Štoviše, offshoreing je postao obveznim dijelom BPO ponude.

Vodeći indijski ponuđači offshore usluga u posljednjih nekoliko godina doživljavaju pravi boom zbog kojeg su i oni proširili svoju ponudu. Sada ne privlače klijente samo "skrojenim" softverom i održavanjem prilagođenima specifičnim potrebama tvrtki već i s BPO uslugama i "paketima" usluga koji se sastoje od implementacije na daljinu te održavanja aplikacija i infrastrukture. Takvom ponudom uspjeli su privući četrdeset posto svih troškova američkih kompanija za složene IT usluge.

Najviše pet posto američkih Fortune 100 kompanija u potpunosti koristi potencijal offshoreinga. U slijedećih godinu i pol najviše dodatnih offshore radnih mjesta ponudit će kompanije koje postupno razvijaju svoju ponudu u segmentima IT i BPO usluga i taj će se trend nastaviti u narednim godinama. Dok se s jedne strane potencijalni prospekti moraju pripremati za udaljeni nadzor svojih informatičkih i poslovnih transakcija, s druge strane mora rasti povjerenje u odgovorne odnose s dobavljačima u kritičnim područjima poslovanja.

Porast radnih mjesta računovodstvu i procesuiranju žalbi

Rastući trend BPO usluga utjecat će na povećanje broja radnih mjesta u računovodstvu i procesuiranju žalbi. Dva čimbenika utjecat će na kompanije da same krenu u tom smjeru. Kao prvo računat će se na kratkoročne uštede, bez ustupanja nadzora trećoj strani. Kao drugo, oni ne žele postati "zamorci" vanjskim dobavljačima koji ih iskorištavaju za vlastiti napredak. Kompanije će se uskoro morati pomiriti s činjenicom da je njihov rad skuplji od vanjskih dobavljača. Zbog toga tvrtka Forester predviđa val prodaje offshore djelatnosti koji će se dogoditi tokom slijedećih nekoliko godina. Primjerice tvrtka GE (General Electric), prethodnica offshore pristupa, rješava se svog call centra u Indiji.

Takozvani drugi val outsourcinga uključit će više kompanija iz područja elektronike i proizvodnje. Nakon što se smire rasprave o dobrim ili lošim stranama posjedovanja call centara u inozemstvu, odjeli poput računovodstva te procesuiranja žalbi ili kreditnih zahtjeva postat će predmet ozbiljnog razmatranja u kontekstu offshoreinga. Čak i područja maloprodaje tehnoloških proizvoda, prodaje i distribucije ili procesuiranja informacija iz kliničkih testiranja farmaceutske industrije dolaze u obzir za offshoreing zbog sve većih troškova.

Usluge s dalekog istoka i iz sjeverne Afrike

Lov na dodatne jeftine alternative Indiji kao offshoring lokaciji već je započeo. Oni koji traže specifična jezična znanja, primjerice japanski i francuski, vide potencijal u drugim zemljama. U isto vrijeme IT dobavljači u SAD žele bolje iskoristiti svoje postojeće poslovanje u Brazilu ili Bjelorusiji. Oba spomenuta trenda utjecat će na smanjenje utjecaja Indije na offshore tržištu. U spomenutoj studiji kao potencijalni offshoring ciljevi u budućnosti se spominju Kina, Vijetnam i sjeverna Afrika. Jeftino i kvalificirano osoblje moći će se uskoro pronaći i u drugim zemljama, što će smanjiti ovisnost o Indiji. Kadrovska "uska grla" više neće više biti uzrok za neiskorištavanje potencijala za daljnji rast.

Bezuba politika

U političkom smislu nitko ne očekuje značajne zapreke za sirenje offshoring usluga. U Sjedinjenim državama se više neće donositi zakoni koji u potpunosti zabranjuju offshoring. Poslovni lobi u početku je bio zatečen kada su, među ostalima, senatori John Edwards i John Kerry prihvatili teme offshoring usluga. No američka gospodarska komora (Chamber of Commerce) i informatička udruga Information Technology Association of America (ITAA) rade na odlaganju rasprave i ublažavanju zahtjeva za regulaciju. Čini se da će se na kraju od kompanija tražiti da prijave broj radnih mjesta koje premještaju u inozemstvo i omogućiti uposlenicima tromjesečni otpusni rok. Sada samo povećana globalna napetost popout eskalacije sukoba između Indije i Pakistana ili pogoršanja kinesko-američkih osnosa, ili pak dosta snažna potreba za zaštitom podataka, mogu zaustaviti razvoj offshoringa.

Bijeg u podzemlje?

Offshoring će revolucionarizirati uslužni sektor koji već trideset godina donosi najviše radnih mjesta u SAD. Budući moto više neće biti rast pod svaku cijenu već povećanje učinkovitosti. Povećana automatizacija i optimizacija procesa također doprinose ovakvom trendu. Brz porast offshoringa i slab ekonomski rast postavljaju problem rasta nezaposlenosti kao političko pitanje. Iako nitko ne očekuje ograničenja od strane politike, negativno javno mnijenje moglo bi natjerati kompanije da premjeste svoje offshoring aktivnosti u podzemlje.

Baš kao što je Japan imao ulogu katalizatora globalnog napretka u proizvodnji Indija može imati istu ulogu u poboljšanjima uslužnih procesa. Poslovni procesi mogu se optimizirati unutar manjeg okvira kakav se koristio tokom devedesetih. Preporuča se kompanijama da investiraju samo u tehnološka poboljšanja svojih bazičnih procesa.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum