SAP Global
SAP MAG 17, studeni 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Trebamo li baciti papir u smeće?

Nedavno održani skupovi medijskih stručnjaka u Louisvilleu i Hollywoodu u SAD aktualiziraju već poznato pitanje o tome hoće li Internet u budućnosti zamijeniti stari dobri papir

Piše: Robert Gelo

 

Sve veća raširenost i uporaba Interneta nameće pitanje o tome hoće li informatička tehnologija u budućnosti sasvim zamijeniti papir kao medij na kojem se već tisućama godina pohranjuju informacije. Iako se papirnate novine još uvijek prodaju u dovoljnoj mjeri da održe industriju, Internet i ostale suvremene metode pohrane i razmjene informacija nameću se kao mnogo praktičnije i jeftinije rješenje za medije. Znači li to da novine i ostali dokumenti uskoro postojati samo u elektroničkom obliku, a papir će postati dijelom prošlosti?

Moć u rukama korisnika

Sami ljudi iz medija upozoravaju da će se dnevne novine u doglednoj budućnosti morati dramatično promijeniti žele li opstati na tržištu. Tako je Alan Nelson, suosnivač političkog blog sitea The Command Post, na spomenutom skupu ustvrdio da je pojava Interneta promijenila novinarstvo najviše zbog toga što je moć prebačena s prodavača na korisnika. Nelson je želio reći da je Internet sam po sebi interaktivan i da korisnicima daje moć oblikovanja medija i samih informacija. Tome u prilog govore same stranice koje održavaju Nelson i njegovi suradnici. The Command Post se naime sastoji od priloga samih čitatelja odnosno korisnika koji sami prenose informacije profesionalnih medija, primjerice novinskih agencija, o temama koje su na siteu zadane. Site se bavi američkim političkim temama, poglavito rakom u Iraku i ratom protiv terorizma.

Nedostaci blogginga

Ubrzo nakon skupa u Louisvilleu održana je konferencija udruge Online News Association na kojoj je generalni direktor jedne od vodećih svjetskih izvještajnih agencija, Associated Pressa potvrdio da i vrh struke smatra da Intenet predstavlja budućnost news medija. Tom Curley se naime osvrnuo na rastući trend blogginga koji proizvodi nepregledne količine informacija. Curley procjenjuje da se danas u svijetu svakoga sata objavljuje čak oko šesnaest tisuća blogova što odgovara količini koju sam AP pošalje tokom jednoga dana i to shvaća kao značajnu konkurenciju.

No, upozorava: "Bloggerima nedostaje temelj činjenica i profesionalne analize na čemu bi se temeljio njihov rad".

Dodaje: "Internet je postao naše radno okružje, a ne samo još jedan medij za distribuciju vijesti".

Unatoč nezadrživom napretku tehnologije i killer aplikacija poput pretraživanja, RSS-a (Really Simple Syndication – XML bazirana tehnologija koja podržava blogging) I softvera za snimanje TV programa, Curley smatra da u srži svih tih primjena I dalje ostaje sam sadržaj kojega medijske kuće nude tržištu. No taj sadržaj sada postaje personaliziran, odnosno sadržaj dolazi korisnicima, a korisnici više ne moraju dolaziti po sadržaj.

"Implikacije za content providere su ogromne", upozorava Curley. "'Spremnici' vijesti više se ne mogu kontrolirati. Sadržaj mora slobodno teći tamo gdje ga korisnici žele, s time da mu profesionalci prikače svoju robnu oznaku, eventualno reklamu I e-commerce".

U Nizozemskoj Internet popularniji od novina

Indikativni su rezultati nedavnog istraživanja koje je pokazalo da je u Nizozemskoj, jednoj od čitalački najjačih nacija u svijetu, čitanje vijesti na Internetu svojom popularnošću premašilo tradicionalne tiskane novine. Televizija je tamo, očekivano, najpopularnija, s 39-postotnim udjelom, slijedi radio s 37 posto udjela, Internet je treći sa 17 posto, a novine su četvrte sa svega devet posto.

U Nizozemskoj je inače čak 75 posto kućanstava pretplaćeno na dnevne novine.

Ipak, stvari se ne mijenjaju tako brzo kako najveći optimisti ili pesimisti obično očekuju na samome početku promjena. Kada je prije desetak godina, 1994., Internet postao legitimni medij, pojavio se prvi komercijalni browser Netscape i prodan je prvi banner, mnogi su predviđali da će do 2004. on prestići tiskane medije. Tiskani mediji do danas su trebali doživjeti pravu propast, no to se nije dogodilo.

Treba se prisjetiti i činjenice da pojava radija i televizije također nije donijela smrt papirnatih medija već suživot i kvalitetno nadopunjavanje. Internet se uklopio u istu sliku i, zajedno s radijem, doživljava porast popularnosti. U isto vrijeme, novine i televizija gube svoju publiku.

Bez obzira na to, teško je očekivati da će bilo koji medij samom svojom pojavom u potpunosti iz uporabe izbaciti papir, barem ne u slijedećih nekoliko desetljeća. Uostalom i sam papir se u tehnološkom smislu dramatično mijenja i dobiva funkcionalnost prikaza računalnih zapisa. O elektroničkom papiru pisali smo u prošlom broju SAPmaga.

Broadband i blog

Dva su čimbenika koji umnogome pogoduju sve većoj demokratizaciji online medija. Popularizacija blogova odnosno internetskih dnevnika koje može voditi bilo tko, bilo gdje i bilo kada, dramatično povećava količinu informacija koje se svakodnevno proizvode. Postoje podaci o tome da danas u čitavom svijetu djeluje oko četiri milijuna bloggera koji svakoga dana objave oko 400 tisuća blogova ili članaka, što je praktički nemoguće pratiti. Ovdje najveći problem predstavlja inflacija informacija i pad razine njihove kvalitete o kojemu je govorio Curley.

Sam tehnički razvoj Interneta pogoduje ovome trendu. Popularizacija širokopojasnog Interneta omogućava korisnicima sve dulji boravak na Internetu i samim time pristup većoj količini informacija i mogućnost odašiljanja velikih količina sadržaja.

Ipak, kao i kod svake (r)evolucije opstat će samo najkvalitetniji i(li) najsnalažljiviji, a informatizacija će biti još više prihvaćena kao način života što će, u krajnjoj mjeri, donijeti novi zamah čitavoj informatičkoj-telekomunikacijskoj industriji.

Info:

The Command Post

Online News Association conference

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum