SAP Global
SAP MAG 18, prosinac 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Ako želite uspjeh, počnite uvoziti ljude

Ridderstråle i Nordström su krajem studenog u Zagrebu objasnili razliku između "seksi" i "fit" tvrtki te nas savjetovali kao da postanemo "europskom" Kalifornijom

Piše: Robert Gelo robert@prospekto.com.hr


Ridderstråle (desno) i Nordström
dali su nam zanimljive savjete
 

U vrijeme objavljivanja prošlog SAPmaga u Zagrebu su gostovala dva svjetska poslovna maga - Jonas Ridderstråle i Kjell A. Nordström. Oni su u Hrvatskoj boravili zbog promocije najnovije knjige "Karaoke kapitalizam", a tokom samo jednog dana održali su dva vrlo posjećena predavanja. Jedno na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu u organizaciji izdavača knjige, tvrtke Differo, a drugo na Zagrebačkom velesajmu, u organizaciji VIPneta kojemu je događaj poslužio za prestižno predblagdansko okupljanje partnera i prijatelja. U svakom slučaju, Ridderstråle i Nordström privlače veliku pozornost gdje god se pojave.

Mada je u svakom slučaju preporučljivo pročitati njihove knjige, slušanje predavanja višestruko se isplati jer čovjek u sat vremena dobije sažetak njihovih ideja uz pokoju svježu ideju. Naravno, ne treba se zavaravati: njihovi nastupi isplanirani su poput rock koncerta ili kazališne predstave. Dvojica autora izgovaraju unaprijed pripremljen tekst popraćen nenametljivim slajdovima i mora se priznati da su solidno ovladali dramskim vještinama. Njihov je performance vrlo zanimljiv i drži publiku prikovanu za sjedala jer sadržava neke ekskluzivne informacije, a uključuje i interakciju podija i auditorija.

Savjeti za konkretan uspjeh u Hrvatskoj

Ono što je možda najvrjednije jest i najkraći razgovor s Ridderstråleom i Nordströmom (intervjue daju zajedno) u kojem je moguće pitati ih nešto što nije predmet njihovog performancea. Primjerice, na pitanje o njihovoj tezi da će Hrvatska jednog dana možda postati "europskom Kalifornijom" dobit ćete općenit, ali opet prilično određen odgovor:

"Prvi korak je načiniti od nacije 'legiju stranaca' u što većoj mjeri", kazao je Kjell Nordström. "Uspjeh inovacije uvijek se temelji na imigraciji. Što više stranaca možete privući u svoju zemlju – tim bolje. Pokazatelj uspjeha biti će trenutak kada će vaša sveučilišta pohađati pedeset posto stranaca. Morate privući ljude iz Slovenije, Austrije i Mađarske da studiraju, vjenčaju se i kupe kuće u Hrvatskoj i na taj način donesu i drugačije metode rada. Ista priča se ponavlja iz slučaja u slučaj: imigracija donosi inovaciju i uspjeh".

Dakle ako želimo uspjeh trebamo odbaciti prošlost i otvoriti se novim idejama i ljudima. Isto su, uostalom, već napravili Nijemci, Japanci, Korejci…

Uglavnom, dvojica autora smatraju da će hrvatska jadranska obala u budućnosti postati europskom Kalifornijom i na nju će doseljavati mladi i talentirani ljudi s čitavog starog kontinenta.

Hrvatske seksi tvrtke

Švedski gurui pripremili su se za nastup u ovom dijelu Europe pa su u izlaganju izdvojili nekoliko regionalnih tvrtki koje se izdvajaju na globalnoj razini po svojim sposobnostima za opstanak na tržištu. Za oko im je zapelo slovensko Gorenje koje proizvodi bijelu tehniku, te jedna mađarska tvrtka specijalizirana za proizvodnju hladnjaka za hotelske "mini barove". Obje tvrtke se po njima vrlo uspješno nose s globalnom konkurencijom i pritom uspijevaju zadržati vlastitu osobnost.

Izdvojili su i neke hrvatske tvrtke. "Tvrtka Ericsson Nikola Tesla je odličan primjer brain contenta", kazao je Jonas Ridderstråle. "Ona naime u Švedsku izvozi visoko kvalitetne intelektualne proizvode jer ovdašnji stručnjaci posjeduju vještine koje je tamo teško pronaći. To je odličan primjer 'seksi' strategije koja se koristi umjesto 'fit' strategije".

Nastavio je: "Ovdje je moguće pronaći brojne primjere 'seksi' pristupa u segmentima oblikovanja namještaja, arhitekture, glazbe, turističke industrije… Imate jako mnogo primjera. Ne vidim razlog zbog kojeg biste se pokrili dekom po glavi i rekli – ne možemo to učiniti, to je nemoguće. Naravno da ne možete učiniti nešto ukoliko mislite da to nije moguće i ako u tome ne vidite dobru priliku".

Što je zapravo karaoke kapitalizam?

Ridderstråle i Nordström u svojoj novoj knjizi uspoređuju današnje globalno kapitalističko tržište s karaoke pjevanjem kojim ljudi izvode loše imitacije svojih omiljenih glazbenika. Objašnjavaju da danas kompanije pokušavaju kopirati proizvode svojih konkurenata što, po njima, neće još dugo potrajati. Umjesto kopiranja, na cijenu će doći originalnost i inovacija bez kojih kompanije neće moći preživjeti.

Kažu da bit kapitalizma još uvijek leži u privremenom monopolu kakvog primjerice trenutno posjeduje Microsoft u segmentu operativnih sustava za osobna računala.

Napominju i činjenicu globalna ekonomija trenutno mijenja pod utjecajem klimatskih promjena jer se s njima mijenjaju i opći uvjeti života. Još jedan globalni trend jest pojeftinjenje maloprodajnih cijena potrošačkih artikala, od odjeće do automobila.

Kada se govori o "seksi" i "fit" tvrtkama, Ridderstråle i Nordström djelovanje tvrtki na globalnom tržištu stavljaju u kontekst zakona prirode. Postoje, naime, dvije vrste tvrtki. Dok su jedne "fit" odnosno u najvećoj se mjeri prilagođavaju zadanim okolnostima da bi preživjele, druge su tvrtke "seksi" odnosno ponašaju se potpuno suprotno prethodnima, nametljive su i privlačne.

"Fit" kompanije pokušavaju preživjeti smanjenjem troškova, a primjeri koje su oni na predavanju naveli uključuju Dell, Tele 2, easyJet, Ryanair i Ikeu. S druge strane "seksi" kompanije troše vrijeme, resurse i novac kako bi postale privlačne. Aktualni primjeri takvih tvrtki  po njima jesu BMW, Gucci, Virgin Airways, Nokia i Apple. No nisu sve tvrtke samo "fit" ili samo "seksi". Primjerice, većina "fit" tvrtki neće moći preživjeti ako nisu makar malo "seksi" i obratno.

© grafike: VIPnet d.o.o.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum