SAP Global
SAP MAG 18, prosinac 2004.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Eksplozija e-trgovine

Po prvi puta će blagdanska šoping groznica na Internetu svojim prometom nadmašiti klasičnu kupnju u dućanima. Za pet godina putem Interneta će se obavljati četvrtina ukupne maloprodaje

 

E-trgovina je za svoj nedavno proslavljeni deseti rođendan dobila najljepši mogući poklon. Iako prema nekim procjenama, e-trgovina danas zauzima oko 2,1 posto ukupne maloprodaje, analize koje se bave trendovima u svjetskom e-commerceu ukazuju na do da online kupnja na tehnološki razvijenim tržištima u blagdanskom razdoblju počinje prestizati tradicionalnu offline kupovinu.

Među optimističnim prognozama objavljena je i one koju je provela kartičarska kuća Visa, a koja spada među rijetke dokumente s podacima o e-trgovini u Hrvatskoj. Visa naime prognozira da će u 2004. biti zabilježen ukupan svjetski promet e-trgovine u visini od 150 milijardi američkih dolara. To predstavlja 56-postotni porast u odnosu na prošlogodišnji iznos od 96 milijardi američkih dolara. Prema dostupnim podacima za prvih šest mjeseci, hrvatski su korisnici Visinih kartica također spremni uključiti se u svjetsku Internet revoluciju, budući da su potrošili 593,852 američkih dolara (3,6 milijuna kuna), što predstavlja porast od 78 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine.

Visa je objavila još nekoliko zanimljivih podataka:

-         Međunarodne transakcije trenutno predstavljaju 16 posto svih Visinih e-commerce transakcija, što je povećanje od prošlogodišnjih 15,2 posto udjela;

-         Prosječna e-commerce transakcija je 107 američkih dolara nasuprot 70 američkih dolara u fizičkom kartičnom poslovanju;

-         Online potrošnja predstavlja 7,4 posto ukupnog transakcijskog volumena, što predstavlja porast od 5,5 posto u odnosu na prošlu godinu;

-         Online potrošnja putem Visa kartica prisutna je u preko 90 zemalja, pri čemu se koriste Visa kartice izdane u preko 150 zemalja diljem svijeta.

Europa preuzima globalnu inicijativu

Agencija Forrester Research nedavno je objavila vlastitu prognozu prema kojoj bi europska online maloprodaja trebala za vrijeme nadolazećih božićnih blagdana po prvi puta prestići američku. Europsko online tržište će, prema Forresteru, tokom blagdana obrnuti ukupno 13 milijardi eura, dok će se u sjevernoj Americi inkasirati 10 milijardi eura odnosno oko 13 milijardi dolara. Napravljena je i analiza pojedinačnih vodećih tržišta u Europi prema kojoj bi vodeću poziciju trebalo zauzeti britansko koje će ostvariti promet od 4,3 milijarde eura. Drugo bi mjesto trebala zauzeti Njemačka s 3,8 milijardi online eura, dok bi Francuska kao treća trebala ostvariti online promet od 1,1 milijardi eura.

Uzmemo li u obzir najnovija Forresterova predviđanja, europsko e-commerce tržište će ostvariti godišnji porast od čak 44 posto. Korisnici će u najvećoj mjeri plaćati turističke usluge koje će zauzeti 21-postotni udio, a zatim slijedi prodaja odjeće i obuće sa 17 posto udjela.

Kao glavne čimbenike ovako brzog porasta Forrester navodi kupce koji su spremni potrošiti više novca na Internetu te prihvaćanje e-trgovine od strane tradicionalnih trgovaca koji u njoj vide sredstvo za proširenje poslovanja, ali i  pojačanu promociju koju provode specijalizirane online trgovine. Ovakav nagli porast trenda online potrošnje donosi negativne posljedice u segmentu tradicionalne trgovine koja bilježi gubitke.

Veliki optimizam europske e-commerce branše potvrđuje i nedavna analiza medijske grupacije Cybersource International koja predviđa da će 2009. godine u Velikoj Britaniji četvrtina ukupne kupovine biti obavljena putem Interneta. Prema njihovim procjenama, u Velikoj je Britaniji tokom 2004. putem Interneta kupovalo dvadesetak milijuna korisnika koji su na taj način potrošili oko 17 milijarda funti.

Cybersource upozorava na rastući problem sigurnosti kojega su u velikoj mjeri svjesne i same tvrtke koje ulaze u posao e-trgovine. Većina britanskih ispitanika, njih 65 posto, očekuje da će tokom 2005. godine online prijevare postati još veći problem, a isto mišljenje dijeli 49 posto ispitanika iz SAD.

U Velikoj Britaniji zabilježen je i šest postotni pad B2B narudžbi putem Interneta zbog straha od online prijevara. Šezdeset posto ispitanika naime smatra da internetski kriminalci postaju sve više sofisticirani. K tome, zbog sve veće sigurnosti offline kartičnog plaćanja očekuje se da će se kriminalci sve više okušavati u online prijevarama. 

Milijuni kupaca online

Tvrtka Continental Research prognozira da će samo u Velikoj Britaniji blagdanske poklone na Internetu kupovati oko 10,1 milijun kupaca. Za usporedbu, prošlog je Božića u toj zemlji na Internetu tokom blagdana kupovalo 7,3 milijuna potrošača, a 1999. u tom je razdoblju e-šoping obavljalo 1,5 milijun Britanaca. Continental Research prognozira da će tokom predstojećih blagdana Britanci putem Interneta potrošiti ukupno 1,8 milijarda funti, što iznosi oko 178 funti po osobi. Prošlog su Božića britanski potrošači internetskim trgovcima ostavili 1,3 milijarde funti, a na Božić 1999. svega 150 milijuna funta.

Tvrtka Atlas DMT, specijalizirana za online marketing, objavila je vlastite zaključke o ponašanju američkih internetskih kupaca u vrijeme blagdana. Prema njima, najintenzivnije se kupuje ponedjeljkom dok petak obično donosi najmanji promet. Prošle godine vrhunac online šopinga dosegnut je 15. prosinca koji je donio 140-postotni porast prometa u odnosu na ostale blagdanske dane. Inače, u 2002. godini vrhunac je zabilježen nešto ranije, 10. prosinca. Tokom radnih dana vrhunac online prodaje bilježi se u vrijeme stanke za ručak, između podneva i 15 sati.

ISP tvrtka AOL utvrdila je pak da će na tamošnjem tržištu online blagdanska kupovina po prvi puta svojim prometom nadmašiti tradicionalnu offline kupovinu. Utvrđeno je da američki potrošači namjeravaju ostaviti 53 posto svojih blagdanskih budžeta na internetu. Oni će povećati svoje budžete u prosjeku 6,5 posto u odnosu na prošlogodišnje blagdane i potrošiti u prosjeku 295 dolara po osobi. [rg]

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum