SAP Global
SAP MAG 22, travanj 2005.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Prilagoditi se ili propasti

U slijedećih pet godina poslovni će svijet zahvatiti velike promjene. Preživjet će samo one kompanije koje će se pripremiti za novo doba poslovanja

U suradnji s Economist Intelligence Unit tvrtka SAP započela je istraživački program Business 2010 u kojem se prognoziraju korjenite i nemilosrdne promjene koje će zadesiti poslovni svijet u slijedećih pet godina. Glavna teza tog istraživanja kojim je obuhvaćeno više od četiri tisuće donositelja odluka iz čitavog svijeta jest da će kompanije koje najbolje shvate dinamiku tih promjena i najbrže se prilagode novonastalim uvjetima najvjerojatnije najviše napredovati.

Direktori budućnosti, pazite. Život na vrhu postat će još teži tokom slijedećih pet godina jer će korisnici, konkurenti dioničari i uposlenici pred privatne i javne organizacije postaviti još veće zahtjeve. Istraživanje koje je provedeno na 4018 menadžera širom svijeta donosi pretpostavku da će u velikom broju slučajeva važnije biti kako kompanije obavljaju svoje poslove od toga što rade. U slijedećih pet godina konkurencija će biti još okrutnija, a sam opseg poslovnog nadmetanja na mnogim će se tržištima još razviti. Do 2010. će mnogi današnji kritični poslovni čimbenici ostati na snazi no pojavit će se novi, s time da će i već poznati čimbenici biti pod utjecajem s različitih strana. Rezultati analize upućuju na to da će direktori morati slijediti navedena načela žele li se uspješno nadmetati na tržištu:

Stalno propitivanje poslovnog modela

Istinsko informacijsko doba

U srcu svakoga poslovanja leži skupljanje, pohranjivanje i analiza informacija. Do 2010. zahtjevi za točnom, pravovremenom i sigurnom informacijom postat će sve brojniji. U slijedećim područjima posebno će brzo rasti potreba za podacima:

  • Kolaborativni rad. Bilo da se radi o upravljanju udaljenim djelatnicima, globaliziranom R&D projektu ili radu s korisnicima, organizacija poslovanja u 2010. će biti dodatno ovisna o protoku podataka između unutrašnjih i vanjskih dijelova organizacije. "Što smo bolje povezani s korisnicima i dobavljačima bolje ćemo proći", kaže Terry Assink, direktor u zdravstveno-higijenske kompanije Kimberly-Clark Corp.
  • Uvid u podatke o korisniku. Prepoznavanje promjena u ponašanju korisnika ispitanici prepoznaju kao najznačajniju stavku u inovaciji proizvoda i usluga s kojom će se organizacije suočiti tokom narednih pet godina. Bolje razumijevanje osobnih ili poslovnih potreba korisnika biti će podjednako važno kao personalizacija proizvoda i usluga. Također će se više koristiti Inventory Management – 81 posto menadžera obuhvaćenih istraživanjem očekuju da će potražnja, a ne opskrba, u budućnosti pokretati proizvodnju roba i usluga. Kompanije će angažirati analitičare podataka da se nose s tim izazovima: gotovo polovina svih ispitanika istakle su ovaj alat kao najvažniju novu tehnologiju za inovativnost tokom narednih pet godina.
  • Upravljanje rizikom. Kako pokazuje nedaleka prošlost, nemoguće je sa sigurnošću predvidjeti budućnost. Tvrtke moraju pripremiti sve vrste planova za osiguranje poput sigurnosnog kopiranja podataka (backupa). "Što se bolje pripremite moći ćete bolje reagirati", kaže Bali Padda, potpredsjednik za logistiku u tvrtki Lego Systems. "Tko je mogao predvidjeti napad od 11. rujna ili val vrućine u Europi u 2003."?
  • Vladavina. U slijedećih pet godina će dioničar, menadžeri i članovi uprava zahtijevati više transparentnosti nego ikad. "Dioničari će raspolagati s mnogo više informacija o kompanijama u koje su uložili novac", predviđa Tom Dolan, predsjednik tvrtke Xerox Global Services. Kvaliteta vladanja korporacijom biti će zaseban izvor diferencijacije: 82 posto ispitanika vjeruje da će vrijednost robne marke biti povezana s dobrom vladavinom.

Više od tri četvrtine ispitanih menadžera, suočeni s raznovrsnim zahtjevima i rastućim valom podataka koji će oni pokrenuti, složilo se da će ključni zadatak kompanija u 2010. biti izvlačenje znanja iz informacija. Zbog toga će se organizacije okrenuti prema tehnologiji ne bi li našle pomoć. Većina ispitanika želi da IT poboljša kvalitetu donošenja odluka tako što će donijeti pravu informaciju u pravo vrijeme. Većina ispitanika gleda na IT kao na izvor prednosti nad  konkurencijom, a ne samo kao sredstvo za uštede.

Velik broj ispitanika iz čitavog svijeta prepoznaju nove poslovne modele kao značajniji izvor konkurentnosti od novih proizvoda i usluga. Naravno, proizvodi su važni, no oni se mogu replicirati. "Čista prednost u proizvodima je kratkoročna", tvrdi Malcolm Barnes, informatički direktor tvrtke Komatsu Australia. Redovito promišljanje o tome kako se proizvodi i usluge stvaraju, isporučuju i održavaju donijet će i veće razlikovanje od konkurencije. "Morate neprestano propitivati poslovne modele", kaže Derek Welch, direktor korporativne strategije u globalnoj kemijsko-farmaceutskoj tvrtki Akzo Nobel.

Biti brz i okretan

Najveći upravljački izazovi pred kojima se nalaze organizacije jesu ulijevanje adaptivnosti na promjene i postizanje potrebne brzine inovacije. Pošto kompanije istovremeno osvajaju nova tržišta – na čelu s Kinom i Indijom – i pokušavaju produbiti svoje odnose s postojećim korisnicima, usredotočenost na inovaciju usko povezanu s postojećim jakim točkama biti će zaštitni znak uspjeha. No sama inovacija proizvoda i usluga neće biti dovoljna. Sposobnost inovacije poslovnih procesa biti će jednako, ako ne i više značajna.

Upoznaj svog korisnika i surađuj s njim

Direktori tvrde da će način na koji njihove organizacije komuniciraju s korisnicima predstavljati područje s najviše promjena do 2010. nastojanja zadržavanja korisnika ne predstavljaju novost no tvrtke će sada nastojati doći do čim većeg broja saznanja o ponašanju korisnika kako bi bolje predvidjele promjene u njihovim budućim potrebama. U tom će smislu oni sve više uključivati korisnike u dijelove vlastitog poslovanja, što će donijeti implikacije za korporativne mreže i sigurnost. Pored toga, personalizacija će za korisnika u 2010. postati vrlo važan dio poslovanja – od odnosa s korisnicima do kreiranja proizvoda, od naručivanja do distribucije.

Radi ono što najbolje znaš

Tri od pet ispitanika koji su uključeni u istraživanje među najveće konkurentske prijetnje svrstava konsolidaciju postojećih "igrača". Ostatak ispitanika najviše strahuje od ulaska novih "igrača" s novootvorenih tržišta. Suočena s prijetnjama odozgor i odozdol, većina kompanija planira ostati privržena svom osnovnom poslu i specijalizirati ili modificirati postojeće proizvodne linije.

Za uspjeh su kritično važni fleksibilnost, otvorenost, kolaboracija i brzina reakcije. Mnogi među spomenutim atributima ovise o informacijskoj tehnologiji koju 82 posto ispitanika smatra kritičnim čimbenikom sposobnosti mijenjanja poslovnih modela u slijedećih pet godina. IT se ujedno više smatra kompetitivnim alatom nego običnim sredstvom za smanjivanje troškova.

No IT sam po sebi ne predstavlja jednoznačan odgovor – kultura, upravljanje i struktura poslovanja u 2010 će također morati postati više prilagodljivi. Drugim riječima, organizacija budućnosti odražavat će karakteristike najveće inovacije bliske prošlosti – Interneta. "Dot-com revolucija nije došla niti do polovice svog postojanja", kaže direktor tvrtke BT (Brittish Telecommunications, op. ur.) Global Service. Internet će nastaviti pokretati ili utjecati na sve više promjena u poslovanju tokom narednih godina. Što je još važnije, organizacije će asimilirati neke od njegovih najznačajnijih atributa.

Sažetak istraživanja Business 2010 može se downloadati s adrese http://graphics.eiu.com/files/ad_pdfs/Business%202010_Global_FINAL.pdf.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum