SAP Global
SAP MAG 25, srpanj 2005.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Vrijeme je za – backsourcing

U nepreglednom nizu kovanica i novokomponiranih IT izraza u posljednje se vrijeme sve češće spominje backsourcing

Piše: Robert Gelo robert@prospekto.com.hr

U nastojanju da uštede čim više novca i resursa, današnje IT organizacije pribjegavaju outsorcingu odnosno izmještanju poslovnih procesa iz vlastite tvrtke. Outsourcing znači angažiranje specijalističkih usluga u segmentima koji nisu kritični za poslovanje odnosno za core business. Pored same uštede koja se može izraziti u kvantitativnom smislu, outsorcing donosi i benefite u smislu omogućavanja usredotočenja na najvažnije zadatke koji se postavljaju pred organizaciju, dok probleme koji nisu toliko važni za preživljavanje prebacuju vanjskim organizacijama koje, naravno, u svemu tome traže svoju zaradu.

Porast potražnje za outsourcingom paralelan je s padom ekonomije i, suprotno, potreba za backsourcingom pojavljuje se u vrijeme ekonomskog rasta kada tvrtke žele preuzeti nadzor nad svojim IT operacijama kako bi iskoristile nove prilike na tržištu.

Tvrtka Cutter Consortium objavila je krajem lipnja rezultate istraživanja "Backsourcing: Why? When? And How To Do It", u koje je bilo uključeno sedam velikih kompanija koje su započele s obrnutim procesom nazvanim backsourcing. U posljednje je vrijeme naime sve primjetniji trend vraćanja IT poslovnih procesa u okrilje "kuće".

"Poduzeća trebaju temeljito odvagnuti načine vraćanja IT operacija i prije nego što uđu u outsorcing", komentirao je tim povodom Jeff Kaplan, konzultant u Cutter Consortiumu i voditelj istraživanja.

"Backsourcing je proces u kojemu poduzeće nanovo preuzima odgovornost za IT funkcije koje su prethodno outsourcane i vraća te funkcije u okrilje kuće. Ti procesi često uključuju izazove u segmentima pravnih pitanja, upravljanja kadrovima, tehnologije, poslovnih operacija i odnosa s dobavljačima“.

Što pokreće proces backsourcinga?

Consortiumovo izvješće ukazuje na činjenicu da backsourcing ne mora biti rezultat sukoba ili nefunkcionalnih odnosa između naručitelja i dobavljača. Štoviše, razlozi povratka IT funkcionalnosti u okrilje poduzeća raznoliki su.

Velik dio prestanaka takvih suradnji uzrokovan je promjenom korporativne strategije ili filozofije o outsourcingu. Među značajnije uzroke spadaju i problemi strukturnih barijera kao što su nerealni ciljevi usluge, na koje se odnosi dio ugovora označen kraticom SLO (service-level objectives).

No važno je da se i u vrijeme raskida suradnje obje strane drže profesionalnih standarda i da se očuvaju interesi poduzeća-naručitelja, ali i reputacija davatelja outsourcinga.

"Prekid ugovora o outsourcingu može naštetiti i poduzeću-korisniku i davatelju usluge", komentira Kaplan. ""Moguće su izravne poslovne štete u u obliku prekida operacija i plaćanja kazni zbog neispunjenih obveza. Moguće su i neizravne štete u obliku ugrožavanja ugleda tvrtke i njenih odnosa s korisnicima, partnerima, djelatnicima i ulagačima".

Kaplan u izvješću navodi sedam koraka koje treba slijediti kada se inicira proces backsourcinga:

  • Obavještavanje outsourcing isporučitelja o započinjanju backsourcing procesa
  • Revizija trenutnih operacija i procjena potreba
  • Postavljanje projektnog plana i rokova
  • Razvijanje sigurnosne politike i procedura za zaštitu informacija
  • Brza preraspodjela djelatnika i uloga odnosno odgovornosti
  • Uključivanje distster recoveryja i business continuityja u backsourcing
  • Priopćavanje ciljeva, planova i rokova backsourcinga djelatnicima i uključenim strankama
  • Planiranje outsourcinga podrazumijeva planiranje budućeg backsourcinga

    Cutterovi analitičari upozoravaju da kod svakog planiranja i dogovaranja outsourcing projekata treba imati u vidu nezaobilazni backsourcing odnosno raskid poslovne veze koji će sasvim sigurno prije ili kasnije doći na dnevni red. Zbog toga je kod postavljanja svakoga outsourcing projekta itekako važno u obzir uzeti proces backsourcinga kada se za njega ukaže potreba.

    Ukoliko iz bilo kojeg razloga "zapne" tranzicija poslovnog procesa iz faze outsourcinga u fazu backsourcinga to će uzrokovati "zastoj proizvodnje" (downtime) i izravno će ugroziti temelje poduzeća. Radi se o osnovnim pitanjima kao što su odnosi s partnerima, zadovoljstvo korisnika i produktivnost djelatnika koji mogu biti ugroženi kod nespretnog prelaska u backsourcing. Zbog toga tranzicija mora proći neprimjetno kako prijenos odgovornosti za IT sustav ne bi naškodio vitalne interese.

    Ujedno se upozorava da na stvari ne treba gledati "crno-bijelo". Naime ne treba čitav poslovni proces biti izmješten, već je moguće outsourcati dio IT operacija, a ostatak zadržati u okrilju kuće.

    U izvješću se spominje deset koraka neophodnih za uspješan backsourcing:

  • Započinjanje projekta u skladu s početnom outsorcing strategijom i procesom selekcije
  • Određivanje funkcija za outsorcing u skladu s potrebama backsourcinga
  • Odabir outsourcing partnera s uspješno provedenim backsourcing projektima
  • Ugrađivanje odredbi o procesu backsourcinga u ugovor o outsourcingu
  • Postavljanje jasnih, mjerljivih SLO (service-level objectives) metoda te obveza u isporuci usluga obaju stranki
  • Postavljanje sustava redovitog izvještavanja i kolaborativnog rješavanja problema s dobavljačem outsourcinga
  • Postavljanje odrednica za čim brže otkrivanje problema prije nego oni poprime kritične razmjere
  • Izricanje specifičnih uvjeta terminacije ili modifikacije outsourcing ugovora odnosno inicijacije backsourcing procesa
  • Postavljanje metodologije terminacije i tranzicije u backsourcing
  • Unajmljivanje iskusnih backsourcing odvjetnika i savjetnika
  • Razviti sveobuhvatnu strategiju

    "Najbolji put za uspješni backsourcinga jest razvijanje outsourcing strategije i procesa ugovaranja i upravljanja koji omogućava više opcija za poduzeće koje izlazi iz odnosa s dobavljačem i nanovo preuzima vlasništvo i odgovornost za svoje IT operacije", zaključuje Kaplan. ""Drugim riječima, treba outsourcati s backsourcingom na umu".

    Izvješće za javnost: http://www.cutter.com/research/2005/edge050621.html

    Kupnja izvješća: http://www.cutter.com/cgi-bin/catalog/store.cgi?action=link&sku=RP65BD0501

     

     
     

    Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum