SAP Global
SAP MAG 28, studeni 2005.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Kako povezati informatičare i poslovnjake?

Kročili smo u doba u kojemu prosječni poslovni čovjek sada može pristupati i primati točno one informacije koje mu trebaju da bi donosio najbolje odluke u pravo vrijeme.

Piše: Marko Biljan, SAP d.o.o., marko.biljan@sap.com

U "stara vremena" analitike, informatički tim djelovao je poput alkemičara iza zavjese od baršuna, spravljajući svoje digitalne napitke te ulazno/izlazne prahove za stvaranje tajnovitih poslovnih izvješća za direktore i krug poslovnih korisnika. Sada stiže nova generacija analitičara koja preobražava informatiku od alkemije u praktičnu potporu. Nova analitička ponuda ne zahtijeva više kontinuiranu tehničku intervenciju, nego pruža relevantne, pravodobne poslovne informacije izravno onima koji ih konzumiraju i postupaju prema njihovim nalazima.


Ta promjena prema novom dobu poslovnih ljudi koji se razumiju u analitiku i informatičara koji se razumiju u poslovanje, dobra je stvar. U svrhu osiguranja uspješne tranzicije, informatika može pomoći poslovnjacima da učinkovitije iskoriste tehnologiju učinivši je pristupačnijom, objedinjenom i lakšom za korištenje. Poslovni ljudi pak trebaju ne samo iskoristiti tehnologiju, nego je i učiniti dijelom njihova poslovnoga procesa te dijelom njihova ukupnoga kompleksa rješenja. Poslovni korisnici koji potpuno razumiju koristi koju im može donijeti današnja analitika bit će još uspješniji u ovome novome dobu poslovne analitike.


SAP čini tehnologiju dostupnom i jednostavnom za korištenje za svakoga pripadnika neke organizacije; na poslovnjacima je da u suradnji s informatičarima u potpunosti iskoriste tu tehnologiju na način koji spaja relevantne analitičke uvide i odgovarajuće akcije u jedinstveno, integrirano okruženje.


Mijenjanje odnosa između informatičara i poslovnjaka


Za informatičare, put u budućnost može iziskivati preispitivanje načina na koji se poslovalo u prošlosti. Konkretno:

  • Produbljivanje vašega razumijevanja poslovanja. Ako ste vi poput mnogih drugih informatičkih stručnjaka, vjerojatno ste velik dio svoje karijere posvetili učenju i razumijevanju tehnologije. U današnje vrijeme čim ste bolje verzirani u poslovnom aspektu vaše tvrtke, to ćete postati vrijedniji u vašoj organizaciji. Poslovnjaci će vas ubrzo smatrati "svojim" umjesto "njihovim."
  • Uspostava veza radi unaprjeđenja suradnje između informatičara i poslovnjaka.  Koji je najbolji način  za produbljivanje vašega znanja o poslovanju? U idealnome slučaju informatičar mora raditi rame uz rame s poslovnjakom, i to ne samo na svakodnevnim izazovima, nego i na definiranju i unaprjeđenju  korporativne strategije — dakle, ne informatičke nego korporativne strategije. Identificirajte način na koji ćete pomoći vašoj organizaciji da realizira tu strategiju, bilo  putem periodičnih sastanaka s velikim korisnicima, uspostavom centara izvrsnosti s uzajamnim funkcijama, ili uklapanjem relevantnih informatičkih resursa izravno unutar odrednica poslovanja. Te aktivnosti poboljšat će vašu sposobnost odziva u pružanju vrijednosti vašoj rastućoj zajednici korisnika poslovnih podataka.

Osposobite svoje poslovne korisnike da u većoj mjeri postanu nezavisni.

Sada kad razumijete poslovanje, te ste pomogli da se definira korporativna strategija, usredotočite se na osiguravanje pravih alata, infrastrukture, obuke, te na osposobljavanje, kako bi vaši poslovni korisnici u većoj mjeri postali nezavisni. Nezavisnost korisnika ne znači da informatička struka više nije bitna. Nezavisnost naprosto znači osposobljavanje poslovnih korisnika za procese koje oni trebaju biti u stanju obavljati samostalno — dajte im alate, infrastrukturu, pristupe i obuku kao pomoć da postanu fleksibilniji i skalabilniji.

Poslovnjaci – vaše sljedeće odrednice!

Ako ste se već bavili gore navedenim stvarima u informatici, na dobrome ste putu prema uspjehu, te ispitajte slijedeće:

  • Uspostava veza s informatikom radi dubljega razumijevanja tehnologije koja omogućava funkcioniranje vašega poslovanja. Vi svoje poslovanje poznajete u potpunosti; sad nađite vremena da naučite više o tehnologiji koja je s njime povezana. Bitno je razumjeti koje elemente možete kontrolirati a koje ne možete. Utvrdite koji se dijelovi vašega poslovnoga procesa mogu poboljšati pomoću tehnologije.
  • Koristite analitiku i s njome povezanu tehnologiju za utvrđivanje polazne osnove. Tehnologije vam danas stoje na raspolaganju za definiranje, trenutačno osposobljavanje i funkcioniranje vaših poslovnih procesa takvih kakvi jesu. Koristite tehnologiju i informatiku za utvrđivanje polazne osnove, da znate gdje se danas nalazite u odnosu na vašu korporativnu strategiju, te potom iskoristite svoju tehnološku platformu i analitiku kao pomoć u poticanju i unaprjeđivanju vaših poslovnih procesa.
  • Utvrđivanje mjerila uspješnosti. Primijenite analitiku, metriku i napredne spoznaje da shvatite gdje želite biti sutra, te odlučite o tome koju ćete metriku koristiti za utvrđivanje jeste li ostvarili svoje strateške i korporativne ciljeve. Nastojte unaprijediti kratkoročnu metriku zaključenja poslova; usredotočite se na identificiranje vaše definicije uspjeha, te na to kako vidite svoje poslovanje za četiri, osam ili dvanaest kvartala.

A dalje: pet koraka za identificiranje procesa zrelih za promjenu


Kad jednom spoznate gdje se nalazite, kamo želite stići, te utvrdite ključne pokazatelje vaših rezultata koje planirate primijeniti za praćenje i upravljanje vašim napredovanjem, na red dolazi lakši dio. Uz blisku suradnju informatičara i poslovnjaka sada možete definirati dijelove svojih poslovnih procesa koje možete i želite mijenjati. Kako ćete to učiniti? Vratite se na definiciju vaših strateških ciljeva i korporativne strategije — ono što želite postići i način na koji to želite postići. Koja će metrika definirati uspješnost vaše organizacije?


1. Definirajte svoje poslovne procese. Za učinkovito omogućavanje svim tipovima korisnika da pristupaju, analiziraju i djeluju u skladu s informacijama u kontekstu procesa i zadaća kojima upravljaju, valja definirati poslovne procese. Upitajte se koji je cilj određenoga poslovnoga procesa, te koji su s njime povezani koraci? Tko pomaže i sudjeluje u tom poslovnom procesu, te tko je primatelj u tome procesu? Naposljetku, kako taj proces funkcionira danas, te koja su sredstva dostupna za poboljšanje njegova funkcioniranja?


2. Utvrdite način na koji možete vaše definirane poslovne procese učiniti dinamičnijima. Sad kad ste definirali svoje poslovne procese, što želite promijeniti? Kako ćete znati uspijevate li u uvođenju korisnih promjena? Današnja konvergencija transnacionalnih, kolaborativnih i analitičkih koraka u objedinjeni, integralni poslovni proces omogućava vam da u stvarnosti definirate, pratite i unaprjeđujete poslovne procese.


3. Utvrdite način na koji možete svoje procese učiniti responsivnijim tako da ih učinite kompozitnijim. Postoji više pridonositelja i potrošača koji se napajaju i hrane iz vašega opskrbnoga lanca. Želite stvoriti okruženje u kojemu su, primjerice, vaši podaci o nabavi, prodaji, inventaru i popuni dinamični, pravodobni i sveobuhvatni, te pomažu poslovnim korisnicima u donošenju odgovarajućih odluka na osnovi tih podataka o prošlim stanjima i ocrtavajućim trendovima.


4. Utvrdite dijelove vaših poslovnih procesa koji su roba, kao i one kojima ne možete dodati razlikovnu vrijednost. Iskoristite analitiku za utvrđivanje koji dijelovi vaših poslovnih procesa nisu vaše osnovne djelatnosti te koje od njih možete proslijediti na izvršavanje izvan matičnog poduzeća od strane trećih na osnovi analize profitabilnosti, responsivnosti, indiciranja ili korijenskih uzroka.


5. Utvrdite koje dijelove vaših poslovnih procesa zapravo želite mijenjati. Koja je vaša jedinstvena vrijednosna ponuda u usporedbi s vašom konkurencijom, te kako ćete održati konkurentnu prednost?


Još od industrijske revolucije….

 

Primjena tehnologije za unaprjeđenje poslovnih procesa glavni je postupak tvrtke još od vremena industrijske revolucije. Prije jednoga stoljeća najveći je izazov u poslovanju bio definicija i uspostava poslovnoga procesa i postizanje njegove repetitivnosti. Velika inovacija Henryja Forda nije bila samo u proizvodnji automobila u crnoj boji, nego i u kreiranju poslovnoga procesa koji mu je omogućavao da te automobile u crnoj boji opetovano proizvodi u puno primjeraka bez razlika ili nedostataka.


Suvremeniji primjer naći ćete pak u poslovnim procesima dijela najnovijih američkih zrakoplovnih tvrtki. Te tvrtke shvaćaju potrebu za informativnim pozivnim centrom, premda su pozivni centri skupi. Radi smanjenja troškova tvrtke koriste tehnologiju za izgradnju najnaprednijega sustava rezervacija putem Interneta, te potom trošak naplaćuju od klijenata koji rezervaciju obavljaju telefonski umjesto preko Interneta, i na taj način optimaliziraju korisničku službu uz istovremeno smanjivanje potreba za skupim osobljem.

Analitika, iskorištavanje tehnologije i uklapanje najbolje poslovne prakse i metrike pomažu vam utvrditi polaznu osnovu, pokazuju vam što možete unaprijediti, pomažu vam da to i unaprijedite, te potom prate vaše napredovanje prema vašim ciljevima. No, to će za vas biti od važnosti tek kad informatičari i poslovnjaci blisko surađuju.

Ti novi poslovni procesi avioprijevoznika ne zaustavljaju se na tome; neke osobito inovativne tvrtke doista do kraja iskorištavaju tehnologiju za veću učinkovitost i konkurentnost. Njihovi telefonski službenici svi rade na daljinu, čime se eliminira trošak smještaja u jednoj velikoj zgradi radi odgovaranja na telefonske pozive, koristeći zajedničku, fleksibilnu, proširivu platformu za ostvarivanje glatkog odvijanja poslovnog procesa i veliko zadovoljstvo klijenata.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum