SAP Global
SAP MAG 30, sije�anj 2006.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Šezdeset tisuća hrvatskih bloggera

Dario Markuš je osnivač i voditelj sitea Blog.hr koji bilježi 130,000 jedinstvenih posjeta i 800,000 učitavanja dnevno. S njime smo razgovarali o ekonomskim pravilima po kojima funkcionira najveća mreža dopisnika u najbrže rastućem mediju u Hrvatskoj. Kako se kapital uspoređuje s emocijama odnosno možemo li uvidjeti dolazak takvih novih vrsta kapitala po koje ne moramo ići u banku ili na tržište dionicama.

Razgovarao: Sergej Lugović, sergej@1stop.hr


Dario Markuš
U posljednjih godinu ili više vjerojatno ste se imali prilike upoznati s pojmom Blog. Blog je skraćenica pojma weblog kojega možemo jednostavno opisati kao online dnevnik pojedinca ili organizacije. Većina Blogova ima i mogućnost rasprave, odnosno komentiranja objavljenih tekstova autora. Blogovi počinju zauzimati nezaobilazno mjesto na medijskom tržištu, a "blogeri" postaju web zvijezde. Teško da je zamisliti tematiku kojom se ne bavi barem jedan blog.

U tu svrhu smo i razgovarali s Dariom Markušem, osnivačem i voditeljem sitea Blog.hr – Internet usluge za održavanje online dnevnika. Dario osim što je okupiran projektom Blog.hr ima i višegodišnje iskustvo u IT novinarstvu, bio je glavni urednik IT rubrike na Internet Monitoru od 1999. do 2004. godine. Radio je u on-line redakciji Večernjeg lista od 2004. do 2005. godine i novinar je u informatičkom prilogu LINK. Jedno vrijeme pisao je i za T-portal, te za Vjesnik.

Kao i uvijek u SAP MAG-u, zanimala su nas područja nove ekonomije, računovodstveno nemjerljive vrijednosti, načini upravljanja projektom i sadržajem kreiranim od strane korisnika te integracija s drugim medijima.

O tome koliko je projekt Blog.hr bitan na tržištu novih medija govori 130,000 jedinstvenih posjeta i 800,000 učitavanja dnevno, a što je postignuto u samo godinu i pol dana te da Blog.hr ima najveću "dopisničku mrežu" ikad zabilježenu na ovim prostorima. Riječ je o 60,000 ljudi koji izvještavaju iz svih krajeva Hrvatske.

 

Dario, molim te kratki pregled povijesti projekta Blog.hr. Kada ti se javila ideja za taj projekt, kada si započeo s njegovom realizacijom i kada je projekt postao dostupan javnosti ?

Bio je osmi mjesec 2003. godine. Vruć, sparan i dosadan dan. Surfao sam Internetom, kao i svaki drugi dan, no odjednom, iz čista mira, dogodio se nekakav klik u mojoj glavi da bi mogao pisati svoj dnevnik na Internetu. Već isti dan, u notepadu sam složio jednostavnu web stranicu, predvečer sam napisao svoj prvi tekst i objavio ga na domeni koju sam imao zakupljenu za jedan drugi projekt. Sljedeće dane aktivno sam vodio svoj dnevnik, javljajući se nekoliko puta dnevno, reklamirao se na forumima i u dva tjedna prikupio sam oko 500 redovitih čitatelja. Tada sam primijetio da druge zanima što pišem, dnevno sam dobivao sve više mailova i SMS poruka podrške, a dospio sam i u časopis KLIK. Bio sam oduševljen reakcijom i zapitao se zašto drugima ne bih omogućio pisanje dnevnika. Mjesec dana kasnije, kasno navečer, pretražujući nešto na Googleu, slučajno sam naišao na strani blog Dalibora Kunića, koji je već dvije godine vodio svoj blog na stranom servisu. Njegovi tekstovi otkrivali su da je riječ o vrhunskom poznavatelju blog alata i svjetske blogosfere. Kontaktirao sam ga i izrazio želju za pokretanjem blog alata u Hrvatskoj, na što mi je on oduševljeno potvrdno odgovorio. Ubrzo smo razmijenili brojeve telefona i zajedno, virtualno, krenuli u razvoj koncepta za Blog.hr. Za to nam je trebalo oko tri mjeseca, a nakon toga krenulo se u tehničku realizaciju projekta. Blog.hr je 10. svibnja 2004. godine službeno započeo s radom. Dakle, kao što najbolje stvari na svijetu nastaju slučajno, tako je nastao i Blog.hr.

S obzirom da se na Internetu može pronaći dosta alata za održavanje bloga, a ti si se odlučio kreirati hrvatski blog, što je bilo presudno, odnosno koja je bila misao vodilja koja te potakla da pokreneš hrvatski blog ?

Prije svega, želio sam svakome s pristupom Internetu omogućiti da ima svoju web stranicu s mnoštvom mogućnosti za njezino kreiranje i održavanje. U početku, u tom pravcu se razvijao koncept projekta, no neposredno prije izrade aplikacije, izbacio sam više od polovice opcija jer sam shvatio da ljudi, zapravo, traže jednostavnu uslugu i mogućnost brze objave informacije. Projekt je pokrenut prvenstveno iz entuzijazma i želje da se ljudima omogući jednostavan način izražavanja, odnosno da konačno postanu aktivni u kreiranju javnoga mnijenja. To je bila, i ostala, primarna uloga Blog.hr-a. Upravo su jednostavnost, pristupačnost i dobra realizacija tog servisa zaslužni da se Blog.hr razvio u uspješan projekt. Možda mi netko neće vjerovati, no znao sam da će Blog.hr postati jedan od najposjećenijih hrvatskih web odredišta, a u ovoj godini, vjerujem, i vodeće. Ovo je web projekt koji je pridobio najveću medijsku pozornost u povijesti hrvatskog Interneta.

Danas, kada su stranice Blog.hr-a vrlo posjećene, i zauzele su neizostavno mjesto u hrvatskoj ponudi domaćih medija na Internetu, možeš li se prisjetiti što si smatrao najvećom vrijednosti kada si kretao u projekt?

Definitivno je najveća vrijendost – domena. Prije ili kasnije, u Hrvatskoj će se pojaviti konkurencija, no nitko neće moći imati tako dobru domenu kao što je Blog.hr. Domena je pola uspjeha nekog web projekta, možda i više. Blog je samo jedan.

Kada je Blog.hr krenuo s radom, nije bilo bombastičnih medijskih kampanja, glamuroznih evenata, obilnih cateringa i svega ostalog što ide uz pokretanje novog projekta velikog potencijala. Možeš li se prisjetiti koje si načine promocije koristio da bi ljudi saznali da postojite?

Prije nego što smo službeno izašli u javnost, kontaktirali smo većinu novinara vodećih domaćih medija i najavili im što pripremamo. Uspjeli smo im objasniti o koliko značajnom projektu je riječ i većina njih je to ozbiljno shvatila. Organizirali smo da televizija, radio postaje i novine istovremeno objave priču o projektu Blog.hr. To je bio pun pogodak jer ako ste otvorili novine, gledali televiziju ili slušali radio svuda je bio Blog.hr. Novinare drugih medija, koji nisu objavili priču, zapitali smo što je to Blog.hr jer o njemu svi govore. To je pokrenulo lavinu tekstova o Blog.hr-u. Danas gotovo nema medija koji nisu posvetili pozornost fenomenu pisanja internetskih dnevnika u nas, a ta praksa, ni nakon godinu i pol, nije prestala. Kada bi se zbrojile reklame koje smo besplatno dobili od medija, njihova vrijednost bi, zasigurno, iznosila nekoliko desetaka milijuna kuna.

Blog.hr postoji već duže vrijeme, pa si vjerojatno upoznao psihologiju blogera. Što bi, iz svoje perspective, mogao reći: što motivira ljude da potroše više sati dnevno pišući tekstove, za koje, uglavnom, nisu financijski nagrađeni? Hoću reći, nije sve u lovi, ali u čemu je onda?

Odgovor je vrlo jednostavan. Svaki čovjek ima potrebu za istražavanjem, a blog je idealan medij za tu aktivnost. U počecima Blog.hr-a, većina autora internetskih dnevnika pisala je upravo o svojoj intimi, s kim se druže, kada su išli spavati ili što su danas ručali. Takvi su tekstovi, jedno vrijeme, zanimljivi, no ubrzo dosade i čitatelju, ali i autoru. Hrvatska blog zajednica je danas posve drukčija i poprima obrise građanskog novinarstva. Ljudi sve manje pišu što su radili jučer, a sve više o aktualnim događajima u svijetu i Hrvatskoj, šalju foto-reportaže s raznih događanja, putovanja, susreta,... Blog.hr ima najveću dopisničku mrežu ikad zabilježenu na ovim prostorima. Riječ je o 60000 ljudi koji izvještavaju iz svih krajeva Hrvatske. Nema tog događaja koji će blogeri propustiti. Hrana blogerima nije novac, već feedback, odnosno komentari na tekstove koje su napisali. Svrha bloga je da se ljudi druže, razmjenjuju znanje i iskustvo.

Je li, možda, centralizacija i moć velikih medija bila činitelj da se "narod" primi zadaće predstavljanja informacija onakvima kakve one jesu, odnosno onakvima kakvima ih oni vide?

Zasigurno da. Naime, pokazalo se da je Blog.hr čitaniji od bilo kojeg domaćeg news sitea. Taj podatak govori da je konzumentima dosta medija željnih samo zarade, već žele ljudski pogled na svijet.

S obzirom na vrijeme postojanja i broj blogova, možeš li izdvojiti nekoliko blogova koji su imali utjecaja i na off-line svijet, kreirali društveno dobro, (primjerice sjajna je priča o kvartovskim blogerima i njihovim sastancima), ili su, pak, potaknuli određene društvene rasprave koje su izašle iz okvira Blog.hr-a?

Ne samo sa se blogeri druže, već je mnogima blog pomogao da pronađu srodnu dušu ili posao. Blogerska okupljanja događaju se širom Hrvatske, ali i svijeta. Najpoznatije blogersko okupljanje izvan domovine, dogodilo se u Hollywoodu kada je jedna blogerica predložila svojim prijateljima na blogu, a svi žive u Los Angelesu, da se nađu. Našli su se, proveli vrijeme zajedno, a svaki od sudionika je sutradan, na svom blogu, opisao kako je koga doživio i kako im je bilo. Svi su se složili da im je to bio jedan od najboljih izlazaka. Dobro se sjećam svoje prošlogodišnje prve blog kave u Zagrebu. Bilo nas je 20-ak i, moram priznati, nikada se nisam osjećao tako dobro. Kako bi se poslije blogerskih kava osjećali maksimalno ispunjeno i zadovoljno, bitno je da se okupite s blogerima sličnih ili istih interesa, što se, u većini slučajeva, i dpgađa. Blog je upravo idealno sredstvo za takvo što, jer blogeri koji pišu, primjerice, o filmu, najviše vole čitati i komentirati autore koji također pišu o toj temi. No, bez obzira na interese, na druženjima se većina zna otprije, kroz tekstove na blogu, tako da tema za pričanje ima napretek. Kod komunikacije, svi se međusobno nazivaju po nadimcima koje imaju na blogu. Primjerice, u svom mobilnom telefonu sve brojeve blogera imam pohranjene po nadimcima. Rijetko kojemu znam pravo ime. Također, mediji su pokrenuli i nekoliko velikih skandala temeljem informacija objavljenih na blogovima.

Nedavno smo imali prilike vidjeti koliko TV i Internet mogu biti povezani. Riječ je o talk showu Sanja, u kojem je tema bila blogovi. Molim te da opišeš što se točno dogodilo svega pola sata nakon završetka emisije?

Za vrijeme trajanja emisije Sanje Doležal o blogu na RTL Televiziji, u manje od pola sata, kreirano je gotovo 700 blogova, dok je dnevni prosjek bio oko 250 novih blogova. Blog je, desetak minuta, postao nedostupan zbog dvostruko većeg prometa nego inače, a servere Bloga.hr-a smo, zbog preopterećenosti, morali resetirati. Nakon završetka emisije, site se stabilizirao, no posebno je zanimljivo što se dva mjeseca nakon Sanje dnevno otvara više od 350 novih blogova. Televizija se, dosad, pokazala najučinkovitijim tradicionalnim medijem za reklamu nekog internetskog projekta.

Javljaju se i tzv. blogerski magazini. Možeš li, ukratko, reći o čemu je riječ, imaju li blogerski magazini poslovni model ili su temeljeni na čistom entuzijazmu? Imaš li, možda, neke informacije o sličnim projektima u svijetu?

Mislim da blogerski magazini, izvan okvira Blog.hr-a, ne mogu dugo opstati. Za razliku od hladnokrvnih blog alata u svijetu, koji nude samo uslugu i ništa više, Blog.hr izdvaja kvalitetne autore, promovira ih i pravi od njih web zvijezde. Na blogerskim magazinima izvan Bloga.hr-a, autori ne mogu imati toliku čitanost i feedback kao na Blog.hr-u, a entuzijazam nije vječan i prikriveni je ubojica. Dok web zvijezde u svijetu stvaraju blogerski magazini, mislim da ovi domaći mogu samo ugasiti kreativnost i elan popularnih autora. Kako bi to spriječili, u pripremi je Blog.hr magazin koji će, nadam se, autorima u budućnosti osigurati honorar.

Blog.hr je jedan od vodećih medija u hrvatskom Internet prostoru i jedan od rijetkih koji javno objavljuje svoje statistike. Kakav je tvoj stav o tome?

Blog znači internetski dnevnik, a u dnevnicima otkrivamo najveće tajne. Takav stav ima i redakcija Blog.hr-a koja većinu internih podataka daje javnosti na uvid. Da se ne bi dogodilo da preuveličavamo čitanost i popularnost Blog.hr-a, nudimo podatke crno na bijelo. Uostalom, zašto bi se sramili statističkih rezultata koji pokazuju da imamo više od 130000 jedinstvenih posjeta i 800000 učitavanja dnevno, a što je postignuto u samo godinu i pol dana.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum