SAP Global
SAP MAG 2, travanj 2003.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Ars Electronica i Blashko - objedinjavanje tehnologije i glazbe

Blashko tokom promocije u ITD-u

"Umjetnost i tehnologija – je li to proturječje"? Citatom iz jednog SAP-ovog materijala započinjemo tekst o, za naše prilike, nesvakidašnjoj suradnji u kojoj tehnološka tvrtka podržava glazbenika, bez zarade ili jeftinog predstavljanja javnosti. Ovakav primjer nije usamljen jer SAP na globalnoj razini podržava glazbu, konkretno elektronsku glazbu. Priču započinjemo s hrvatskim glazbenikom Blashkom koji u svoj umjetnički koncept ugrađuje elemente visoke tehnologije, a nastavljamo Ars Electronica Centrom iz austrijskog Linza koji, uz SAP-ovu pomoć, dodjeljuje uglednu nagradu glazbenicima i ljudima koji su posebno zaslužni za razvoj tehnologije.

Blashko je naime krajem svibnja u zagrebačkom teatru ITD predstavio javnosti čak tri nova albuma, “Svježe voće”, “Mutesic”  i “Doctor 9”, koje je objavila kuća EGOBOO.bits. Zanimljivo je da Blashko, za razliku od većine glazbenika, poziva korisnike da downloadaju njegove pjesma s Interneta.

Blashkova sinergija kreativnosti i tehnologije

Slobodna glazba, slobodni softver

Specifičnost EGOBOO.bitsa nisu samo kvalitetna izdanja elektronske glazbe, već je to, prije svega, i pristup problemu intelektualnog vlasnistva u doba digitalne produkcije. EGOBOO.bits inicijativa, razvila se kao projekt Multimedijalnog instituta u Zagrebu 2001. godine, a nastavlja tradiciju slobodne i transparentne razmjene informacija i podržava polazište da ideje čije implikacije pokrivaju područje općeg značaja ne mogu biti u isključivo privatnom vlasništvu od trenutka kada su javno prikazane. U tom smislu, za EGOBOO.bits možemo reći da je dio kulturne produkcije koja svoj identitet čvrsto veže uz pokret slobodnog softvera (http://www.fsf.org) i GNU filozofije (http://www.gnu.org).

EGOBOO.bits glazbena izdanja objavljuju se pod GNU General Public Licence (Copyleft) licencom po kojoj svatko može slobodno koristiti, mjenjati i distribuirati originalni ili izmjenjeni digitalni zapis, sve dok taj isti (kopirani, modificirani) digitalni zapis također dozvoljava te sve slobode pod kojima je zapis prvobitno predstavljen javnosti.

Blashkov  talent, entuzijazam i lakoća s kojom proizvodi elektronsku glazbu za  upućene poznavatelje predstavlja jednu od uzbudljivijih recentnih priča o fenomenu proizvodnje glazbe, koja se događa usporedo i usprkos dominantnim tržišnim datostima main stream glazbene industrije. U tom smislu Blashkov pristup i produkcija navješćuju na najbolji mogući način promjene koje možemo očekivati u sinergiji kreativnosti i novih tehnologija. Autor je koji zna kako bi iskoristio nosač zvuka koji nije ograničen trajanjem, a ljubitelji njegove glazbe rado će zamijeniti CD player sa brzom vezom prema EGOBOO.bits serveru gdje ih već sad čeka nastavak “Doctora 9”.

“Uzmemo li u obzir da je Blashko, zajedno sa ostatkom EGOBOO.bits umjetnika, odlučio svu svoju muziku ponuditi slobodnoj razmjeni informacija,  možemo reći da njegov rad već sad nadilazi okvire potrošačke glazbene histerije i uvrštava ga u one čiji rad slavimo kao doprinos kulturnoj baštini. Njegov rad slobodno javno izvodite, modificirajte, podijelite baš kao što to možete i sa matematičkim formulama, fizikalnim zakonima, narodnim pjesmama ili morskom vodom. No, modificirano vratite pod istim uvjetima pod kojima ste i dobili” (Vinko Balog, 2003.)

Produkcijom elektronske glazbe Blashko se počeo baviti 1997. Njegova glazba je eklektični spoj breakbeat-a, house-a i deep house-a. Za EGOBOO.bits etiketu izdaje od njenog osnutka 2001. Proizveo je osam samostalnih albuma i jedan u suradnji sa zvukom broda. Sudjelovao je u projektu Aquarius Records-a "Lagano lagano" (2001.).

Ars Electronica u digitalnoj revoluciji

Na globalnoj razini SAP podržava projekt Ars Electronica koji je baziran u Linzu u Austriji. Prvi Festival umjetnosti, tehnologije i društva oni su održali još  1979. godine, a nakon toga naglasak je prešao na kreativne mogućnosti koje pružaju nove tehnologije. Godine 1987. ustanovljena je nagrada Ars Electronica koja objedinjuje rad znanstvenika i umjetnika koji raspravljaju o mogućnostima i opasnostima koje donosi digitalna revolucija. U međuvremenu je Ars Electronica postala najcjenjenija nagrada među digitalnim umjetnicima, a među njenim laureatima su najveća imena cyber svijeta: Peter Gabriel, John Lasseter, i Linus Torvalds.

Ars Electronica nudi viziju
digitalne budućnosti
Godine 1996. u Linzu je otvoren Ars Electronica Center kojega opisuju "muzejom budućnosti na 22 tisuće kvadratnih metara". Do danas ga je posjetilo oko 680 tisuća ljudi koji su iskusili kako novi mediji mogu utjeati na našu okolinu. Centar predstavlja najnovije softverske i hardverske tehnologije: optičke mreže, računalnu grafiku, multimedijske stanice, baze podataka, digitalne arhive i mogućnosti telekonferencije.

SAP posebnu pažnju poklanja FutureLabu koji, u okviru centra, predstavlja jedan od najjačih europskih centara za virtualna okruženja, digitalne površine i stvaranje interaktivnog prostora.

Sav taj jazz

SAP nastavlja i svoju vezu i s festivalom Enjoy Jazz koji se održava u Heidelbergu u Njemačkoj. To je događanje tokom vermena preraslo iz lokalne priredbe u jednu od najznačajnijih jazz manifestacija. Njihov inovativni pristup jazz glazbi motivirao je SAP da se još više posveti ovom projektu.

SAP podržava i druga lokalna događanja i projekte uključujući umjetničke događaje poput nedavne izložbe o planinama u Heidelbergu, plesne festivale i glazbene događaje. Pored toga, u SAP-ovom središtu u Walldorfu redovito se održavaju izložbe.

Info

Ars Electronica | Blashko | Enjoy Jazz

 

Blashkova diskografija

1. “Bik koji stoji” (2000)

2. “Lizhulazoled” (2000)

3. “premantura” zvukbroda, Blashko (2000)

4. “Taxi driver on a highway” (2001)

5. “Misticle pickle” (2001)

6. “Shoo_ba” (2001)

7. “Svježe voće” (2002)

8. “Mutesic” (2002)

9. “Doctor 9” (2003)

 

© grafike: SAP AG, SAP d.o.o.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum