SAP Global
SAP MAG 37, rujan 2006.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Osvrt analitičara: Segmentna gimnastika

Potaknut nedavnim događajima na hrvatskoj ERP sceni, (veliki projekti, konferencije i predstavljanja), poduzeo sam jedan mali i brzi misaoni eksperiment...
 
Piše: Igor Križevan, ikrizevan@idc.com
 
Naime, pokušao sam dokučiti kako bi izgledalo kada bi dinamiku recentnog razvoja hrvatskog ERP tržišta pokušao opisati osnovnim koracima jednostavne sportske vježbe, tj. upariti karakteristike određenog razvojnog razdoblja s njezinim prenesenim oblikom i prirodom. Krenimo redom! Naime, kao što to obično biva, svaki će sportaš vježbu započeti pripremom. Stoga bi prvi korak svakako trebao biti:
 
 
1) Razgibavanje i zagrijavanje
Razgibavanje i zagrijavanje hrvatskog ERP tržišta započelo je još davnih devedesetih godina prošloga stoljeća. Tada su u manjim tvrtkama još uvijek prevladavale jednostavnije računovodstvene aplikacije, a velike tvrtke su se i dalje služile, uglavnom, vlastitim custom rješenjima koje bi izrađivali, često veliki i nezgrapni, interni informatički odjeli. Podaci s kojima IDC raspolaže za to razdoblje pokazuju kako se hrvatsko ERP tržište tijekom 1999. i 2000. godine kretalo oko vrijednosti od desetak milijuna USD i kako su većinu vrijednosti ulaganja, oko 60%, uglavnom ostvarivale velike tvrtke. Širi interes za ovom vrstom aplikacija, prvenstveno u segmentu malih i srednje velikih tvrtki, još uvijek nije postojao, budući da se pred ljude, uz needuciranost tržišta o prednostima korištenja integriranih poslovnih sustava, istovremeno ispriječila i relativno visoka cijena implementacije i održavanja jedne takve infrastrukture. Domaći proizvođači dijelom su iskoristili navedenu situaciju i započeli nuditi sve kvalitetnije i pristupačnije alternative svjetski poznatim rješenjima. No, ipak, i dalje je bilo jednostavnije i isplativije ponuditi rješenje velikim klijentima za koje su ERP aplikacije i bile pripremljene. Nakon što su se zagrijali prvim unosnim projektima, nije trebalo previše razmišljati bi se došlo do zaključka kako, u cilju što kvalitetnije vježbe, treba nastaviti s…
 
 
2) Podizanjem
Potreba za standardizacijom i usklađivanjem poslovnih sustava s međunarodnim propisima i standardima uveliko je doprinijela privlačnosti "tržišnog "bencha"", tj. ponude rješenja za sam vrh segmenta krajnjih korisnika u kojem caruju velike i jako velike tvrtke. Gledajući seriju IDC-jevih podataka od 2003. do 2005. godine, vidljivo je kako se udjel vrijednosti prodanih ERP aplikacija i pripadajućih dodataka i nadogradnji u enterprise segmentu steroidno dizao iz godine u godinu: 60% tijekom 2003., oko 75% tijekom 2004. i oko 77% tijekom 2005. godine. No, s obzirom da Hrvatska ne obiluje velikim i jako velikim tvrtkama, te da je prema spoznajama iz 2005. godine oko 70% tvrtki iz sektora implementiralo neku vrstu ERP rješenja, posve logično bilo se zapitati koliko, zapravo, dodatnog ERP softvera, i pod kakvim uvjetima, ovaj segment može "progutati". Radije nego da čekaju da im se odgovori na to pitanje, proizvođači ERP softvera započeli su s pripremama i tehničko/tehnološko/financijskim prilagodbama svojih programa kako bi ih učinili korisnijim, pristupačnijim i privlačnijim širem krugu korisnika. Današnja situacija odražava takvo stanje stvari, kada se nakon "izbačaja" očekuje postupno…
 
 
3) Spuštanje
Svi oni koji prate hrvatsku ERP scenu, tijekom proteklih godinu-dvije, mogli su vidjeti kako svi eminentni vendori sve intenzivnije reklamiraju inačice vlastitog softvera, posebno prilagođenog za podršku poslovanju u SMB segmentu. No, ono što je još zanimljivije, posebice s motrišta krajnjeg korisnika, je da se nalazimo na početku procesa svojevrsne "komodizacije", odnosno sve veće svijesti o svrhovitosti i prednostima koje može pružiti integrirani poslovni sustav. Tako je danas posve normalno zamisliti kakav ERP skup koji će u jednom danu privući više zainteresiranih, od kojih čak neki ni ne moraju biti vlasnici tvrtke, nego što je to prije bilo moguće postići, npr. nizom sličnih skupova u razdoblju od čitave godine dana. Drugim riječima, vidljivo je kako u zadnje vrijeme dolazi do "spuštanja", tj. stvaranja sve opsežnije ponude ERP rješenja za srednji i niži segment tržišta u kojem se nalaze male i srednje velike tvrtke.Premda još uvijek ima dovoljno mjesta za poboljšanje, tj. za još veću raširenost i interes za ovom vrstom rješenja, već se i danas retrospektivno može utvrditi kako se situacija otprije desetak godina u potpunosti promijenila. Naime, uz to što se vrijednost tržišta, u međuvremenu, "poduplala", tu je i sve vidljiviji trend da poslovne aplikacije postaju ono što zapravo i izvorno trebaju biti – prvenstveno alati za ljude, a tek onda za tvrtke.
 
No, to je, ipak,
 
4) "Tai Chi Chuan": završni korak u našem eksperimentu kojega tek treba poduzeti!

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum