SAP Global
SAP MAG 39, studeni 2006.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Intervju sa Darrylom Owenom, potpredsjednikom EMEA Regije za razvoj i implementaciju rješenja SAP for Retail: SAP softver za maloprodaju vrlo je tražena roba

Na hrvatskom predstavljanju rješenja SAP for Retail, sudjelovao je i vodeći konzultant kompanije za područje maloprodaje, Darryl Owen, potpredsjednik EMEA Regije za razvoj i implementaciju rješenja SAP for Retail. Razgovarali smo s njim o trendovima u sektoru maloprodaje, stanju na hrvatskom tržištu i poslovnim inovacijama koje SAP softver može potaknuti u trgovačkim lancima u kojima se instalira.

Razgovarao: Zvonko Pavić, zvonko.pavic@zg.htnet.hr

SAPMAG: Koji su najveći problemi pri prodaji IT rješenja tvrtkama koje se bave maloprodajom?

Darryl Owen: Najveći problem pri prodaji poslovnog softvera maloprodajnim tvrtkama je činjenica da one, tradicionalno, takve sustave rade same za sebe, vlastitim informatičkim resursima. Trebalo je proći dosta vremena da te tvrtke potraže neko standardno rješenje. Međutim, danas je tržište maloprodaje u Zapadnoj Europi, a nekih veći razlika u tom smislu nema ni u istočnom dijelu kontinenta, postalo izuzetno konkurentno, pa je imati dobar softver postala značajna tržišna prednost. Uz to, softverske platforme za maloprodaju razvile su se u rješenja koja pokrivaju gotovo sve aspekte maloprodaje: od cvjećarnice, pekarnice, trgovine cipelama do diskonta s mnoštvom artikala. S druge strane, dizajn softvera za maloprodaju je poboljšan, pa je on sada pristupačniji većini, a kako raste broj korisnika određene platforme tako raste i povjerenje u njezinu kvalitetu. To znači da prodati softver za maloprodaju danas i nije više tako teško, no prije nekoliko godina to nije bio baš lak zadatak.

SAPMAG: Tome je, pretpostavljam, pridonio i pad cijena maloprodajnog softvera?

Darryl Owen: Da, i cijene su nešto niže nego prije, naravno, no promijenio se i način na koji se ta vrsta softvera implementira kod korisnika. Konkretno, to znači da imate platformu koja je prethodno konfigurirana 80%, a onda se, u ostatku i u osnovnim postavkama, ako je nužno, prilagođava posebnim potrebama korisnika. Preciznije rečeno, imate platformu koja funkcijama pokriva sve bitne segmente poslovanja, u nju stavite svoje podatke, prilagodite poslovne procese i u vrlo kratkom vremenu, već za dva mjeseca, možete početi raditi.

EVOLUCIJA, NE REVOLUCIJA

SAPMAG: Koliko brzina implementacije SAP rješenja traje u situacijama kada maloprodajna tvrtka želi zadržati dijelove svog vlastitog softverskog sustava, što je čest slučaj?

DARRYL OWEN je 15-godišnje iskustvo stjecao u distribuciji, a trenutno u SAP-u obnaša funkciju potpredsjednika maloprodaje i veleprodaje za Europu, Bliski Istok i Afriku. Iskustva je stjecao u brojnim svjetskim korporacijama, usredotočujući svoj rad na segment distribucije. Tako je obnašao funkciju potpredsjednika EMEA regije u Reteku, bio je konzultant u tvrtki Deloitte, vodeći stručnjak za EMEA Regiju za Oracle i Retek. Obnašao je i  funkciju direktora Oraclea u Velikoj Britaniji i Švicarskoj. Porast profita korištenjem inovativnih aplikacija i praćenje prodaje u stvarnom vremenu, te ostvarivanje kontinuirane učinkovitosti rada trgovina, najčešće su teme njegovih predavanja i prezentacija. Identifikacija najboljih kupaca, koji su prije bili anonimni, proširenje i modularnost prodajnih i distribucijskih kanala, povećanje kvalitete prodaje u informatičkom okruženju, praćenje trendova i inovacija na području maloprodaje i veleprodaje, središte su interesa njegovog istraživanja i rada.
Darryl Owen: To je drugi aspekt. Prvi je instalacija sama i prilagodba poslovnih procesa standardnom, prethodno konfiguriranom dijelu rješenja. Kada je riječ o sučeljima s korisnikovim sustavom, Enterprise SOA, platforma koju SAP sada snažno plasira na tržišta, a posebno često je rabimo baš na tržištu maloprodajnog softvera, omogućava veliku prilagodljivost. Ako želite, možete u svojoj tvrtki implementirati neko manje rješenje, a treba li vam nešto zahtjevnije i skuplje, ne morate sve uzeti odmah, već to možete raditi postupno, prema potrebama, modul po modul, kako razvijate posao.

SAPMAG: Je li to je najčešća situacija pri implementaciji SAP-a i u hrvatskim tvrtkama?

Darryil Owen: Točno. Ta prilagodljivost je i dodatni razlog povjerenja koje korisnici pokazuju pri prelasku na SAP. U maloprodaji, nitko neće preuzeti rizik implementacije velikog rješenja koje bi odmah zamijenilo sve ono što je prije postojalo. Zato se većina implementacija radi postupno, spajanjem SAP rješenja raznim sučeljima sa zatečenim sustavima, no važno je da se to izvede pouzdano i uz podnošljive troškove. Osim toga, važan je i način na koji maloprodajna tvrtka, pritom, koristi svoje informatičke resurse, a ne koliko joj je velik IT odjel.

ODNOS TROŠKA I INOVACIJE

SAPMAG: Možete li to malo pojasniti?

Darryl Owen: Primjerice, maloprodajne tvrtke troše samo 10% svog proračuna za tehnologiju na inovacije, osmišljavanje novih koncepata uporabe softvera u poslovanju. 20% troši se na plaćanje svakodnevne uporabe sustava i njegovo održavanje. To nije dobro. Posebno ne na tržištu gdje je diferencijacija između vas i vaših konkurenata stvar opstanka. U Hrvatskoj to sada postaje još izraženije jer veliki internacionalni maloprodajni lanci postupno ulaze na vaše tržište. Lokalni maloprodajni lanci morat će odlučiti koji segment tržišta žele zauzeti, hoćete li svoj poslovni model temeljiti na neprestanom rezanju cijena ili će neprestano inovirati svoju ponudu. Ono što, svakako, ne smijete napraviti je ostati «u sredini», između ta dva modela. Međutim, što god odabrali, morate biti učinkoviti i konkurentni, a to možete učiniti samo inovacijama poslovnih modela. Korištenjem SAP platforme, postiže se smanjenje troškova od 30 do 40% ukupnog proračuna za IT. Preciznije, odnos trošak – inovacija promijeni se sa sadašnjih 90 do 100% na 40 do 60%. To je ta velika transformacija koja nastaje korištenjem SAP-a. Dobivate IT sustav koji tvrtku vodi u inovacije, u tržišta u kojima prije nije bila.

SAPMAG: Koju poziciju na tržištu maloprodajnog softvera trenutno ima SAP, gledano u cijeloj EMEA regiji, i koji su postojeći trendovi, posebno na jugoistoku Europe?

Darryl Owen: U ovom trenutku, neosporno, držimo vodeću poziciju. U toj regiji imamo preko 2400 korisnika što je nešto više od 60% našeg ukupnog broja korisnika u cijelom svijetu. Maloprodaja, kao industrija, nastala je u Europi, a mi smo, prije svega, europski proizvođač softvera, dok su naši glavni konkurenti američke kompanije. U SAP-u, oko 550 ljudi radi na konzultantskim poslovima u partnerskoj mreži, na strani korisnika, i oko 500  programera koji rade isključivo na razvoju softvera za maloprodaju. Kada se promatraju ostali segmenti tržišta za koje SAP proizvodi softver, prodaja softvera za maloprodaju raste najbrže.

INTERNACIONALIZACIJA I DIVERZIFIKACIJA

RFID I MALOPRODAJA

SAPMAG: Recite nam nešto o SAP retail rješenjima u kontkestu novih tehnolgija, posebno RFID, Radio Frequency Identification. Jeste li, do sada, već imali koju implementaciju i što donosi ta tehnologija?

Darryl Owen: RFID je tehnologija koja će transformirati mnoge sektore, a posebno snažan utjecaj imat će upravo na maloprodaju. S njemačkim Metroom, imamo jednu instalaciju u kojoj, vrlo uspješno, provjeravamo koncept. U Švicarskoj, u kontroliranim uvjetima, imamo primjenu u sustavu nabave jedne tvrtke. Međutim, u tomu treba biti pragmatičan. Obećanja ove tehnologije vrlo su velika i ona se već testira u velikom broju pilot-projekata. No problematika je, u biti, ekonomska i ovisi o vrsti robe koju na taj način pratite. Primjerice, ako ste diskont koji ima malu maržu, recimo od 2 do 3%, možda 5% na paketu zobenih pahuljica, ili komadu kruha, i ako na njih stavite RFID čip, to će dodatno smanjiti iznos te marže. Zato maloprodajne tvrtke, pri primjeni ove tehnologije, moraju razmišljati o količinama robe kojom trguju, tj. koliko će ih koštati stavljanje čipa po komadu robe. Zasad, ta cijena je još uvijek previsoka da bi opravdala instalaciju RFID tehnologije kroz cijeli lanac nabave i maloprodaje na svim vrstama robe. Zato, mislim, da RFID neće zaživjeti još neko vrijeme, sve dok se ti troškovi bitno ne smanje. Tamo gdje će RFID biti posebno koristan je određivanje lokacije svakog pojedinog artikla u određenoj trgovini. No, kažem, sve to još je, relativno daleka budućnost.

Što se tiče istočne i jugoistočne Europe, to su još uvijek tranzicijska tržišta. Lokalni, nacionalni maloprodajni lanci u tom području, uglavnom, imaju neki vlastiti softver na kojem su radili godinama, no on nije prilagođen otvorenosti tržišta koje vlada danas i funkcionalnostima se ne može nositi s modernijim softverom kakav koriste veliki internacionalni lanci. Lokalni maloprodajni lanci i tvrtke u istočnoj i jugoistočnoj Europi, postupno shvaćaju da se moraju širiti izvan granica svojih domaćih tržišta. Dakle, i oni se moraju internacionalizirati. Drugi, vrlo aktualan trend u tim regijama je diverzifikacija. Primjerice, imate tvrtku kojoj je osnovna djelatnost maloprodaja, no hoćete se baviti i turizmom, otvoriti hotel ili restoran, ili se baviti nečim trećim. SAP će vam u ponudi za vaš maloprodajni posao jednostavno dodati rješenja za svaku specifičnu industriju kojom se, u postupku diverzifikacije, poželite baviti. Sve to integrira se u osnovni ERP sustav. Što se tiče internacionalnih maloprodajnih lanaca, a trenutno ih ima četiri do pet koji imaju planove o snažnom širenju na tržišta jugoistočne Europe, oni traže ERP sustave koji se lako mogu lokalizirati i prilagoditi tržištima Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine i drugih zemalja ove regije.

"SAP RETAIL HUB" U HRVATSKOJ

SAPMAG: Koliko, trenutno, imate ljudi koji istovremeno dobro vladaju SAP tehnologijama i i poznavanjem maloprodajnog poslovanja? Imate li tu problema i kako se nosite s njihovim eventualnim manjkom?

Darryl Owen: U situaciji u kojoj postoji brzi rast, a softver za maloprodaju danas je vrlo tražena roba, prirodno je javljanje manjka kvalificiranih ljudi. Dobro je u našoj situaciji da financijski stojimo vrlo dobro, pa možemo intenzivno investirati u edukaciju i, na taj način, djelovati preventivno, prije nego nam se dogodi manjak ljudi s potrebnim vještinama. Najnoviji primjer je “Retail Hub” koji pokrećemo početkom sljedeće godine u Hrvatskoj. Jedan od većih problema u sektoru za maloprodaju, usprkos tomu što imamo više od 550 konzultanata u regiji, nedovoljan je broj onih s dobrim poznavanjem engleskog ili, bar, njemačkog jezika, i više ih je što se spuštamo na nižu operativnu razinu u tvrtkama u kojima implementiramo softver. Dakle, ne trebaju nam samo ljudi s poznavanjem SAP-ove platforme, engleskog jezika i maloprodaje, već i oni koji uz navedeno dobro govore slovenski, hrvatski i druge jezike regije.

SAPMAG: Koliko vam ljudi u Hrvatskoj treba s tim posebnim specifikacijama?

Darryl Owen: Za početak, 15 njih koji će moći raditi s približno toliko novih korisnika. Taj broj će, naravno, rasti, kako bude rasla potražnja za tom vrstom stručnjaka.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum