SAP Global
SAP MAG 3, travanj 2003.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Spam postaje globalna opasnost

Analitička kuća Radicati Group procjenjuje da će 2007. godine gubici koje uzrokuje zasipanje spam porukama narasti čak na 198 milijardi američkih dolara. Istodobno tvrtka Symantec je utvrdila da čak 80 posto djece koja se služi e-mailom redovito dobiva poruke neprikladnog sadržaja.

Problem spama očito ima više dimenzija – on je više od običnog uznemiravanja već donosi i ozbiljne financijske posljednice. Tokom 2003. godine otprilike svaka četvrta e-mail poruka je spam (točnije 24 posto), a ako se ništa ne poduzme, u 2007. čak 49 posto svih e–mail poruka će spadati u tu kategoriju.

Spammeru pet godina zatvora?

U SAD je nedavo završeno suđenje spammeru koji bi zbog svoje neugodne djelatnosti mogao "odguliti" značajnu zatvorsku kaznu. Naime, poduzetnik Nelson Barrero optužen zbog "elektroničke prevare" je u američkoj saveznoj državi Illinois. Prema tamošnjim zakonima on će dobiti zatvorsku kaznu u trajanju od 46 do 57 mjeseci i platiti odštetu žrtvama.

Barrero je suvlasnik nekoliko tvrtki koje su umiješane u slanje spam poruka: Stuffingforcash.com, American Publishing, Sound Publications, Mailmax i druge. Sada će, zajedno s uposlenicima Eduardom Gonzalesom i Ileanom M. Morales morati vratiti 221.600 dolara koje je zaradio slanjem spama.

Zakonodavci kasne

Unatoč nepobitnim činjenicama, vladajuće strukture nisu se ozbiljnije pozabavile zakonodavnim aspektima spam poruka, pa legislativa u čitavom svijetu već debelo kasni za događajima iz prakse. Američki Senat koji je trebao usvojiti antispam legislativu nije to još učinio, mada je osnovan i poseban senatski odbor koji priprema odgovarajuću rezoluciju pod nazivom Reduction in Distribution of Spam Act (HR 2214). Ukoliko bude usvojena, rezolucija će obvezati pošiljatelje reklamnih e-mail poruka da primjereno označe svoju poštu i u nju uključe stvarnu adresu za odgovor. Na taj način bi korisnicima filtriranje e-mail poruka bilo značajno olakšano.

Blagdanska razdoblja posebno su opterećena spam porukama jer njihovi autori najvjerojatnije žele što bolje iskoristiti vrijeme darivanja. Američka tvrtka Brightmail tako je između prošlogodišnjeg Dana zahvalnosti i Božića zabilježila povećanje takvih poruka za 21 posto. Konkretnije, Brightmail (davatelj e-mail usluga) je u tom razdoblju blokirao 16 milijardi od ukupno 40 milijardi e-mail poruka koje su prošle kroz njihove poslužitelje. Kako bi svoje korisnike obranio od spama Brightmail je generirao preko 100 milijuna lažnih e-mail računa koji im pomažu da razdvoje neželjene poruke od onih dobrodošlih.

Radicati je uz to utvrdio da već sada kompanije troše u prosjeku 49 dolara godišnje po sandučiću na obranu od spama, mada su spremne na to utrošiti svega 29 dolara po sandučiću. Spam očito postaje problem kojeg je sve teže kontrolirati.

Porast spama kod korisnika e-maila
Godina Broj spam poruka dnevno Dnevni broj korisničkih spam poruka
2003. 14.5 milijardi 7.6 milijardi
2004. 21.1 milijarda 10.2 milijarde
2005. 30.6 milijardi 13.6 milijardi
2006. 42.6 milijardi 18.2 milijarde
2007. 57.6 milijardi 24.2 milijarde
Izvor: Radicati Group

Nekontrolirani rast štete

Još početkom godine objavljena je analiza učinka spama na američku ekonomiju tokom 2002. koju je učinila tvrtka Ferris Research. U tom su razdoblju američke kompanije izgubile ko 8,9 milijardi dolara zbog neovlaštenih i nepoželjnih e-mail poruka. Gubitak su izračunali na tri osnove: smanjenje produktivnosti djelatnika, zauzeće propusnosti mreže i ostalih tehničkih sredstava te gubitak vremena osoblja tehničke podrške. Utvrđeno je da je najviše izgubljeno zbog smanjenja produktivnosti koje je u ukupnim gubicima sudjelovalo s 40 posto.

Zanimljivo je da većinu žrtava spama takve e-mail poruke uopće ne smetaju dok su na radnom mjestu. Naime, Pew Internet & American Life Project je u telefonskoj anketi utvrdio da 71 posto ispitanika ne smatra spam problemom na radnom mjestu. Zapravo, najviše pritužbi na spam poruke dolazi od ozbiljnih korisnika e-maila i vezane su za njihove račune kod velikih besplatnih providera kao što su Hotmail i Yahoo!.

Postoje čak i procjene koliko vremena u prosjeku korisnik potroši na brisanje svake spam poruke. Tvrtka Nelson je utvrdila da svaki korporativni korisnik u prosjeku dobiva tri do četiri spam poruke dnevno i na svaku potroši oko 4,5 sekundi. Kada se sve to zbroji gubici postaju veliki, a u njih se ubrajaju i slučajno izbrisani "legitimni" mailovi što može višestruko uvećati gubitke.

 

Najneugodniji oblici spama
Vrsta Postotak
Pornografija 91 %
Hipoteke i zajmovi 79 %
Ulaganja 68 %
Nekretnine 61 %
Softver 41 %
Računala i hardver 38 %
Drugo 3 %
Izvor: Harris Interactive

Tisuće spamova po korisniku dnevno

Tvrtka Ferris donijela je i procjenu štete koju spam donosi u Europi i koja se kreće oko 2,5 milijarde dolara godišnje. Ipak, veće probleme na starome kontinentu može zadati porast zloporabe vrlo popularnih SMS poruka koje se koriste za potrebe reklamiranja, bez mogućnosti obrane korisnika.

Ferris preporuča četiri najbolja načina za obranu od spama: edukacija korisnika, utvrđivanje industrijskih standarda, zakonodavstvo i tehnološke protumjere. U ovom trenutnu upravo tehnologija je najbolji način korporacijske obrane od spama.

Problemom spam poruka pozabavila se i analitička kuća Jupiter Research koja procjenjuje da će u 2007. prosječan korisnik u svoj sandučić dobivati 3,900 neželjenih poruka dnevno!

Symantec je pak u svom istraživanju došao do alarmantnih podataka koji nemaju trenutne poslovne konzekvence, ali mogu itekako snažno odrediti našu budućnost. Naime, utvrdili su da je 47 posto djece i tinejdžera u dobi između sedam i 18 godina već dobivalo spam poruke s linkovima prema erotskim i pornografskim siteovima, a 21 posto njih otvara i čita spam poruke. Veliki problem je i nedovoljna edukacija najmlađih korisnika koja širom otvara vrata spammerima. Naime, 89 posto (od tisuću) ispitanika čulo je za spam, no trećina njih zapravo ne zna je li on dobra ili loša pojava. Roditelji pak nisu nikada razgovarali o problemu spama s 22 posto ispitanika.

Procjena štete od spam poruka
Godina Šteta po poštanskom sandučiću Šteta u svijetu Dnevni broj korporativnih spam poruka Postotak spama u ukupnoj dnevnoj količini svih e-mail poruka
2003. 49 USD 20.5 milijardi USD 6.9 milijardi 24 %
2004. 86 USD 41.6 milijardi USD 10.9 milijardi 31 %
2005. 134 USD 74.6 milijardi USD 17.0 milijardi 39 %
2006. 189 USD 123.7 milijardi USD 24.4 milijarde 45 %
2007. 257 USD 198.3 milijarde USD 33.4 milijarde 49 %
Izvor: Radicati Group

 

© grafike: SAP AG

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum