SAP Global
SAP MAG 42, velja�a 2007.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Nagovještaj 'crnih godina'

IT odjeli uskoro će otići u ropotarnicu povijesti, a ni outsorceingu se ništa bolje ne piše,… Nicholas Carr prognozira da će od 2007. godine nadalje automatizacija IT sustava drastično smanjiti broj djelatnika, a Clive Longbottom najavljuje poskupljenje usluga u Indiji, Kini i Istočnoj Europi.

Piše: Robert Gelo, gelo@privredni-vjesnik.hr

Nicholas Carr, informatički mislilac i publicist, koji je već uzdrmao informatički svijet tezom da IT više nije važan za svakodnevno poslovanje (IT Doesn't Matter), nedavno je "lansirao" novu tezu. Prema Carru, sve veća automatizacija procesa dovest će do neminovnog izumiranja IT odjela u tvrtkama, kakve danas poznajemo. Carr, naime, ukazuje na najveći paradoks suvremene informacijske tehnologije: premda, sam po sebi, omogućava automatizaciju svih vrsta poslovnih procesa, IT i dalje zahtijeva velike količine skupog manualnog rada. Repetitivne poslove i dalje obavljaju dobro plaćeni IT administratori koji se "u hodu" brinu za održavanje informatičkih sustava, umjesto da taj dosadan posao preuzmu sami informatički sustavi. Svoje novo razmišljanje, temeljeno na pojavi novih softverskih aplikacija koje omogućavaju automatsku rekonfiguraciju, aktualizaciju i popravak složenih sustava, Carr je prvi puta otkrio u podcastu uglednog Financial Timesa.

Automatizacija, rezanje troškova, otpuštanja

"IT, automatiziraj se", poziva Carr u naslovu svog podcasta i nastavlja: "U 2007. godini to će biti jedan od glasnih vapaja IT menadžera, a mnogi će reći: već je krajnje vrijeme. Računalni sustavi, najčešće, potiču produktivnost poslovanja omogućavajući smanjenje troškova radne snage. Smanjujete broj radnika automatiziranjem procesa ili aktivnosti i na taj način štedite novac otpuštajući postojeće zaposlenike i ne zapošljavajući nove. Ekonomisti to zovu 'produbljivanjem kapitala'. Radnike zamjenjujete strojevima, u ovom slučaju računalima i softverom koji se na njima izvodi. Velika ironija korporativnih IT odjela je da uspješno automatiziraju brojne poslovne funkcije, od nabave do odnosa s korisnicima, ali nisu uspjeli automatizirati sami sebe. I najjednostavniji IT poslovi zahtijevaju mnogo manualnog rada: hardver je potrebno premještati, kablove iskopčati ili ukopčati, softver dopisati, testove izvesti. Kako su tijekom godina IT sustavi postajali sve složeniji, povećao se broj IT djelatnika u kompanijama i troškovi informatičkog rada značajno su porasli. Najveći IT trošak danas su ljudi. Troškovi rada često su jednaki, ili veći, od ukupnog zbroja softverskih i hardverskih troškova. Najveći dio troškova rada odnosi se na rutinsko održavanje, a analitička kuća Gartner to je, nedavno, nazvala 'mrtvim novcem'. No, stvari se mijenjaju. Novo istraživanje IT menadžera, koje je provela kuća McKinsey, otkriva da se poboljšanje produktivnosti rada pomaklo u sam vrh prioriteta za 2007. godinu. "Posljednjih nekoliko godina IT menadžeri su rezali troškove softvera i hardvera konsolidirajući poslužitelje i cjenkajući se s dobavljačima. Sada istu krutu disciplinu donose u područje rezanja troškova rada", kaže Carr. S druge strane, analitičar Clive Longbottom, iz tvrtke Quocirca, predviđa kraj još jednog mita informatičke industrije: outsorceinga. Naime, izmještanje pojedinih poslovnih procesa, (tako se, možda najjednostavnije, može opisati izraz outsorceing), posljednjih je godina postalo pravim hitom u globaliziranoj informatičkoj industriji jer je omogućilo znatne uštede u dijelovima poslovanja koji nisu od životnog značaja za opstanak kompanija. Indija se nametnula kao odredište za softversku industriju, Kina je "obećana zemlja" za hardveraše, a dio outsorceinga završio je u Istočnoj Europi.

Kina, Indija, Istočna Europa: kvalitetnije i skuplje

Longbottom smatra da se outsorceing, u većini slučajeva, zapravo, ne isplati jer kvalitetne tvrtke i stručnjaci ubrzo postaju sve skuplji, naprosto zato jer se povećava potražnja za njihovim uslugama. On navodi primjer Irske koja je početkom devedesetih godina prošloga stoljeća predstavljala "obećanu" outsorceing zemlju jer u njoj žive obrazovani stručnjaci kojima je engleski materinji jezik. No, kako je broj kompanija koje su se otvarale u Irskoj rastao, tako su najkvalitetniji stručnjaci postajali teže dostupni, samim time i skuplji, a tržište je doseglo točku zasićenja. "Kompanije koje su se pokazale uspješne u Irskoj, one su koje su odlučile maksimalno iskoristiti kvalitetnu bazu vješte radne snage po konkurentnim cijenama, a ne one koje su smanjile kvalitetu robnih marki i proizvoda jer su koristile nekvalitetne i jeftine resurse", ocjenjuje Longbottom. Nadalje, Longbottom predviđa da će se isti scenarij odigrati u Kini i Istočnoj Europi gdje će tržište filtrirati najkvalitetnije (najskuplje) stručnjake, s time da se taj scenarij, ovoga trenutka, već odvija u Indiji. "Kako će prvi val vještih stručnjaka biti zapošljavan (od strane globalnih kompanija, op. a.) naknade za rad će automatski porasti i krema najvještijih će se iseliti na globalna tržišta u potrazi za najboljim plaćama", zaključuje Longbottom.

Info:

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum