SAP Global
SAP MAG 3, travanj 2003.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Internet – spasitelj ili krvnik diskografske industrije?


Peter Gabriel i Charles Grimsdale
s Kenom Berryjem (s lijeva)
  

Internet omogućava slobodan i nekontroliran protok svih sadržaja što itekako pogoduje onima koji žele zaobići legitimne distributivne kanale. Međunarodna diskografska industrija čije tržište trenutno vrijedi oko četiri milijarde eura posebno je osjetljiva na nekontrolirane oblike distribucije glazbe i neke najveće kompanije ustrajno se bore protiv on-line pirata i razmjene glazbe putem Interneta.

Digitalna glazba omogućava vrlo široku personalizaciju za korisnike. Naime, informatička tehnologija i Internet pružaju velike mogućosti za interakciju na potezu davatelj usluga – krajnji korisnik i omogućavaju stvaranje individualnih kataloga glazbe. Korisnik sada nije prisiljen kupiti čitav album da bi čuo samo jednu pjesmu već može kupiti tu pjesmu i mnoge druge, kako bi u svom računalo mogao složiti osobnu diskoteku.

P2P – prijatelj ili neprijatelj diskografije?

Najveći trn u oku diskografske industrije jest takozvana P2P peer-to-peer tehnologija koja omogućava izravnu razmjenu sadržaja između korisnika. Klasični internetski download naime uključuje web poslužitelje s kojih se skidaju datoteke. P2P pak omogućava da korisnici putem posebnih poslužitelja uspostave kontakt i potom mogu nesmetano razmjenjivati svoje filmove, glazbu, aplikacije, grafičke materijale i bilo koje druge vrste datoteka koje imaju na računalu.

Hrvatski korisnici ne žele plaćati on-line glazbu

Internetski portal Iskon.hr tokom svibnja i lipnja proveo je on-line anketu u kojoj su hrvatski korisnici odgovarali na pitanje o tome koliko su spremni platiti za download jedne pjesme. Rezultati nisu pretjerano ohrabrujući za hrvatske davatelje on-line sadržaja jer velika većina korisnika, njih 81 posto, uopće nije spremno plaćati download glazbe. Njih 14 posto spremno je izdvojiti do sedam kuna za download jedne pjesme, četiri posto želi plaćati do deset kuna za jednu pjesmu, a jedan posto bi platilo do 20 kuna. U anketi je sudjelovalo 3089 ispitanika.

Ipak, legalna distribucija digitalne glazbe i P2P servisi neizostavan su dio cjeline koja predstavlja sasvim novi oblik marketiranja multimedijalnih i zabavnih sadržaja. Iako je diskografska industrija ocrnila P2P kao piratsku djelatnost, ovakvi servisi neizravno podržavaju prodaju digitalne glazbe jer korisnicima omogućavaju jednostavan i gotovo besplatan uvid (preview) u glazbu koju žele legalno kupiti.

Analitička tvrtka Music Programming Ltd (MPL) u svom je najnovijem istraživanju utvrdila da korisnici rado downloadaju glazbu s Interneta prije nego što obave legalnu kupovinu proizvoda. Istraživanje je obuhvatilo petsto ispitanika, a čak njih 87 posto izjavilo je da su koristili P2P servise prije nego što su kupili neki album i to već nazivaju "try before you buy" alatom. Njih 75 posto je to učinilo zato jer su željeli dobiti informaciju o glabi koju ranije nisu čuli, a 66 posto je za P2P servisima poseglo zbog odluke o kupnji konkretnog albuma.

OD2 – ispunjenje vizije Petera Gabriela

Željeli to diskografi ili ne, rješenja za on-line distribuciju digitalne glazbe postoje i najavljuju da će se u doglednoj budućnosti sasvim promijeniti način na koji ljudi kupuju i koriste multimedijalne sadržaje, kao uostalom i sve druge proizvode. Naime, više neće postojati klasični CD shopovi – barem ne u tolikom broju – i kupci će sve obavljati putem računala, preko Interneta.

Tu je viziju u vrlo ranoj fazi prihvatio jedan od najpoznatijih rock glazbenika Peter Gabriel. On je u suradnji s iskusnim diskografskim djelatnicima – Charlesom Grimsdaleom i Kenom Berryjem 1999. godine osnovao tvrtku OD2 (On Demand Distribution), koja se bavi distribucijom digitalne glazbe i danas je vodeća na tom području u Europi. Grimsdale je sada direktor tvrtke, a Berry je generalni direktor major etikete EMI. OD2 ima distribucijske ugovore sa svih pet velikih svjetskih diskografskih kuća, a njihov katalog uključuje 200 tisuća pjesama, što ih čini itekako značajnim čimbenikom u današnjoj diskografiji i općenito na Internetu.

Gabrielova tvrtka nedavno je postigle značajan dogovor s etiketom Sony Music o modelu legalnog downloadanja digitalne glazbe. Sony Music, će za početak ponuditi britanskim korisnicima mogućnost legalnog downloada glazbe s Interneta. Nedugo potom usluga bi se trebala proširiti na čitavu Europu. Digitalna glazba će se prodavati preko najuglednijih glazbenih siteova: Dotmusic.com i Ministry of Sound te britanske podružnice MTV-ja, MSN-a i HMV-a. Istu uslugu omogućit će i ISP tvrtke Tiscali i Freeserve.

Info

http://www.ondemanddistribution.com/

http://www.napsterbits.com

http://www.riaa.org

http://www.wired.com/wired/archive/8.10/p2p_pages.html

Da bi mogao pohraniti i pretraživati svoj ogroman katalog, OD2 je razvio end-to-end rješenje i informatički sustav koji podržava više od dva milijuna istovremenih streaming procesa. To drugim riječima znači da se na njihove poslužitelje istodobno može prijaviti više od dva milijuna individualnih korisnika koji žele slušati on-line glazbu. Sustav podržava kupovinu digitalne glazbe putem različitih platformi – osobnih i ručnih računala, mobilnih telefona, MP3 playera i televizora – a kompatibilan je s kablovskom televizijom i ADSL tehnologijom.

Napster kao presedan

Zbog toga su se P2P servisi našli na udaru međunarodnih diskografskih korporacija koje nisu mogle otrpjeti da netko distribuira glazbu mimo njihovih službenih kanala i time im pričinjava izravnu novčanu štetu. Najpoznatiji slučaj koji je zapravo postavio presedan u američkom pravosuđu jest Napster, P2P servis koji je svom osnivaču Shawnu Fanningu prvo donio pravo bogatstvo gotovo preko noći da bi to ubrzo rezultiralo sudskom parnicom u kojoj su odvjetnici diskografske udruge RIAA isposlovali gašenje usluge i bankrot tvrtke i na taj način poslali snažno upozorenje svima koji bi željeli zaraditi novac na isti način.

Napster je naime u svega nekoliko mjeseci djelovanja stekao golemu popularnost među korisnicima i u vrijeme svoje najveće popularnosti na prijelazu između 2000. i 2001. godine preko njegovih je poslužitelja bilo downloadano na milijune pjesama dnevno. Najveći dio diskografske industrije snažno se okrenuo protiv takvog djelovanja što je rezultiralo spomenutom sudskom parnicom, no dio industrije – major etiketa BMG i velik broj nezavisnih europskih diskografa – željeli su pokrenuti model legalnog downloada glazbe.

U međuvremenu, najveći dio Napsterovih korisnika prešao je na druge servise za besplatnu razmjenu datoteka preko Interneta, kao što su MusicCity i Kazaa. Za to vrijeme projekt legalnog downloadanja je dobio podršku triju velikih diskografa: Warnera, EMI-ja i BMG-ja, te doslovce više stotina nezavisnih europskih etiketa.

Unatoč tim nastojanjima, do današnjeg dana nije razvijen standard prema kojem bi vlasnici autorskih i izvođačkih prava mogli prodavati svoje vlasništvo putem Interneta već svatko radi za sebe – velike kuće razvijaju vlastite on-line prodajne kanale, a neki umjetnici namjerno besplatno nude download svoje glazbe.

Gašenje Napstera ipak nije donijelo olakšanje diskografskoj industriji jer danas i dalje djeluju brojni P2P servisi poput WinMX-a i Kazaa-e.

© grafike: OD2

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum