Razgovarao: Stephan Magura
Profesore Thome, vi opisujete poslovna rješenja poput SAP R/3 kao "complexware", umjesto softvera, koji oduzima ljudskom mozgu sposobnost upijanja informacija. Da li se softverska industrija slaže s Vašim razmišljanjem?
Ljudi koji donose odluke u vršnim redovima managementa izvjesno shvaćaju da se svi korporativni korisnici ne služe softverom onako kako je to zamišljeno. Zbog čega se zapravo koristi tek dio dostupnih funkcija koje pruža SAP R/3? Uvriježeno je mišljenje da kompanije imaju s tom rješenjem na raspolaganju mnoge mogućnosti i to im donosi određenu dozu sigurnosti kad nabavljaju ovo rješenje. Ali to nije dovoljno jer oni koji donose odluke nemaju znanje i informacije za pravilno korištenje aplikacije. Pored toga, oni podcjenjuju opasnosti: ne koristiti rješenje an pravilan način može biti skupo, primjerice kada govorimo o održavanju sustava.
Informatički svijet je postao vrlo zamršen i razdvojen od managementa. Zbog toga netko managerima treba reći koje mogućnosti donosi uporaba prave ERP implementacije i pravilno korištenje rješenja. Zbog toga SAP mora pored svoje osnovne djelatnosti razviti alate koji objašnjavaju kako se koriste njegovi softverski proizvodi. Tada će kompanije možda imati volje za prilagodbu svojih procesa complexwareu.
Kada manageri donose odluke oni se oslanjaju na informacije svojih informatičkih stručnjaka. Zar ti ljudi ne znaju svoj posao?
Nije u tome stvar. Niti jedan SAP stručnjak danas nema uvid u sve funkcije. A taj uvid je vrlo važan. Pošto se individualni complexware ne može jednostavno mijenjati najbolji put za kompanije je korištenje jednog ERP rješenja i njegovo podešavanje svaki puta kada se pokaže potreba za promjenama. Trebalo je proći mnogo vrmena prije nego što je hardver postao sposoban raditi u skladu sa željama korisnika. Danas je gotovo sve moguće u tehnološkom smislu – no kakva korist od toga? Kako spojiti ogromnu i rastuću moć računala s ograničenim sposobnostima ljudskog uma?
ERP softver mora biti u stanju nositi se s novim zadacima. Pored proceduralnog procesiranja i obavještajne potpore pri donošenju odluka, postoji rastuća potreba za pružanjem objašnjenja kada je korisnik zbunjen – bilo problemom koji se nikad nije pojavljivao na tom mjestu bilo problemom na koji nikada nije naišao. Instrukcijska podrška postajat će sve važnija.
Kako vi vidite učinkovito korištenje complexwarea?
Ovdje u Wuerzburgu smislili smo izraz "softverska knjižnica", koji nam pomaže kad objašnjavamo kako se koristi softver. Čitava softverska knjižnica za, primjerice, SAP R/3 je dostupna korisnicima. Oni nikad neće pročitati sve knjige u knjižnici već samo pojedine knjige koje će im biti zanimljive u trenutku kada će trebati ispunjavati nove zadatke.
Kompanije se neprestano mijenjaju i moraju se prilagođavati kako bi ostale u tržišnom natjecanju. One koje se drže samo nečega što već imaju, možda samo zbog napora koje su uložile u bolnu i skupocjenu implementaciju softvera, na krivom su putu.
SAP R/3 je trenutno jedini softver na svjetskom tržištu koji udovoljava zahtjevima softverske knjižnice. On može uvijek biti moderniziran – ako ispravno instaliramo paket, ako znamo što smo implementirali, ako mogu koristiti alate koji mi pomažu da razumijem zašto sam donio jednu umjesto druge odluke i ako smo usmjereni izravno na pitanje kako mogu unaprijediti svoju SAP R/3 konfiguraciju kako bi ispunila nove zahtjeve. Rješenje Reverse Business Engineer koje je razvijeno u suradnji sa SAP-om je primjer alata koji kompanije mogu koristiti za identificiranje potencijala za unapređenje sistemskih operacija.