SAP Global
SAP MAG 52, prosinac 2007.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Izazovi informatike 2008. - energija, sadržaji, inovacije

Podrška ekosustavu digitaliziranih sadržaja, dizajn energetski učinkovitih tehnologija, online sustavi komunikacije zajednica te prihvaćanje korisničkih inovacija, izazovi su informatike slijedeće godine – i godina

Piše: Zvonko Pavić, zvonko.pavic@zg.t-com.hr

U ovo doba godine uobičajeno je raditi inventuru godine na isteku i pokušati dati neka predviđanja za godinu koja slijedi. Što se tiče inventure, budući da govori o onome što je već prošlo, ona je manje zabavna od predviđanja. Pogledajmo što nam o neposrednoj budućnosti kažu oni kojima je to posao – analitičari i poznavatelji svijeta informatičkih tehnologija

Energetska učinkovitost
Većina analitičara (a ovdje ih nećemo pojedinačno citirati, radi uštede prostora) kaže da će 2008. godina pred svjetske informatičare donijeti tri velika izazova – izazov energetske učinkovitosti tehnologija kojima se koristimo, izazov sve šireg prožimanja naše svakodnevice (kako privatne tako i poslovne) Internetom te izazov novog načina osmišljavanja inovacija – one će se sve manje događati u posebnim laboratorijima, a sve više u svakodnevnoj interakciji s korisnicima tehnologija. Energetska učinkovitost će se nastojati doseći novim, štedljivijim uređajima te sve širom primjenom obnovljivih izvora energije u napajanju informatičke infrastrukture. Tu svi imaju neki svoj plan, a sve je počelo prije par godina, negdje na samom početku stoljeća, kad su proizvođači tehnologija stekli natprosječnu svijest o potrebi zaštite neposrednog okoliša. Neki rezultati promišljanja o zaštiti okoliša i energetskoj učinkovitosti su, primjerice, zgrada najveće internetske tvrtke današnjice, centrala Googlea, tzv. Googleplex u Kaliforniji, koji je u cijelosti prekriven solarnim panelima. Intel i AMD, najveći proizvođači čipova, predstavit će tijekom 2008. energetski učinkovitije (tj. štedljive) čipove, a gotovo svaki proizvođač računala i drugih elektroničkih uređaja ima neku svoju ideju i projekt energetske učinkovitosti u početnim stadijima realizacije.

Web 2.0, Enetrprise 2.0
Internet je danas u fazi koju se uvriježilo zvati Web 2.0. To je neko međurazdoblje između «prvog» (onog dojučerašnjeg) i «trećeg» (onog budućeg) Interneta. Karakterizira ga eksponencijalni rast podataka, postupno zaživljavanje multimedijalnih  sadržaja te rast broja korisnika. No, Web 2.0. (korištenje blogova, wikija i «društvenih» web odredišta, npr.) je zapravo, kažu analitičari, novi poslovni model. U tom poslovnom smislu to se u medijima i među informatičarima još naziva i Enterprise 2.0. Izazov za proizvođače tehnologija je da tu budu promotori tehnologija Interneta druge generacije u inače dosta konzervativnom svijetu menadžmenta.

Sadržaji kao generatori nove IT revolucije
Od samog početka Interneta glavni problem proizvođača sadržaja je pitanje učinkovitog poslovnog modela. Preciznije rečeno, nitko se do sada nije dosjetio načina kojim bi od distribucije sadržaja na Internetu doista mogao živjeti. Sadržaji su tek «podloga» za oglase koji donose novac. Tu u Web 2.0. okružju – a radi se zapravo o inovacijama u načinu komunikacije – neki se nadaju konačno pronaći rješenje za taj problem. Bit tih inovacija je da su nastale upravo angažmanom korisnika Interneta te da je novost u svemu tome stvaranje neke nove, kolektivne, inteligencije. Osim same niske cijene već digitaliziranog sadržaja problem je i u tome što vrijednost informacije na Internetu pada s njenim trajanjem u virtualnim prostorima. Zato se sada traže rješenja kojima bi se vrijednost podataka očuvala na duže vrijeme. Uz to, kad su informacije u pitanju, očuvanje njihove kvalitete samo je «pola» problema. Problem je i u njihovoj kvantiteti – količina podataka se povećava geometrijskom progresijom. Podrška tom eko sustavu digitaliziranih sadržaja, kažu analitičari, prilika je za pokretanje slijedeće revolucije svjetske informatike.

Jednostavnije tehnologije, pismeniji korisnici
Treći problem Interneta je i rast broja korisnika. Novi korisnici nisu tako vješti kao oni koji Internet rabe već neko vrijeme. Zato njima sve te nove tehnologije treba što više pojednostaviti. Taj problem će se «napasti» (ili, bar bi trebalo napasti) istodobno s dvije strane.  Odmah treba početi povećavati broj informatičkih profesionalaca s jedne strane, te nastaviti s pojednostavljivanjem samih tehnologija (sučelja i uređaja) kako bi one bile pristupačnije širem broju korisnika. Dobra stvar u svemu tome što novi ljudi donose nove ideje – no s time da na umu uvijek imate spoznaju koja kaže kako je u 21. stoljeću nevažno čime se zapravo bavite jer će uspjeh toga čime se bavite bitno ovisiti koliko se u tome koristite informatikom i telekomunikacijama.

Ostali izazovi
O izazovima budućih godina svjetske informatike mogla bi se napisati knjiga od dvjestotinjak stranica. Zato ćemo ovdje samo dodati kako sve šire i sve potpunije prožimanje kibernetičkih sa stvarnim prostorima za rezultat ima i problem infrastrukture (broadbanda i nekog novog broadbanda) tog novoga svijeta. Multimedijalizacija sadržaja postavlja izazov pohrane (i kvalitetnog pretraživanja) svih tih podataka, a pitanja sigurnosti, privatnosti i kvalitete života u internetiziranom svijetu 21. stoljeća teme su koje ovdje nećemo ni započinjati.

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum