SAP Global
SAP MAG 55, o�ujak 2008.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Podravka: Generator uspjeha

Donosimo integralni tekst o hrvatskoj kompaniji Podravka, objavljen u tiskanom izdanju SAP INFO magazina, globalnog SAP-ovog dvomjesečnika namijenjenog korisnicima poslovnog i informatičkog okruženja.

Korištenjem SAP-ovog softvera, hrvatska prehrambena i farmaceutska kompanija Podravka, uspostavlja tehničke uvjete za dosljedno upravljanje svojim cjelovitim poslovanjem.


izvor: Jutarnji list

Moderna informatička tehnologija pretvara podatke kompanije u iskoristive spoznaje, što se često naziva „prikupljanje poslovnih podataka”, BI – Business Intelligence, koje, potom, direktori i menadžeri koriste za potporu svojim strateškim i operativnim odlukama. Međutim, premda su takvi alati dugo na tržištu, postaje sve jasnije da sama tehnologija ne može jamčiti uspješnost poslovanja. Potreba za dopunom analize prošle i aktualne statistike prediktivnim metodama za povećanje profitabilnosti  dovela je do koncepcije upravljanja postizanja rezultata rada kompanije (CPM – Corporate Perfomance Management).         

Hrvatska prehrambena i farmaceutska kompanija Podravka, prepoznala je vrijednost toga pristupa. Slijedom inicijative voditelja informatičke službe, Damira Martinovića, kompanija je izradila program za ubrzanje implementacije vlastite poslovne strategije.

Osnovana 1936. godine kao tvornica za preradu voća, Podravka je danas dominantna kompanija u svojoj djelatnosti, koja nadilazi granice domaćeg tržišta. „Od Baltika do Crnoga mora, mi smo najveći u našoj djelatnosti,” kaže Martinović. Podravka zapošljava 6800 ljudi u 25 podružnica, pogona i prodajnih predstavništava. Osim u istočnoj i jugoistočnoj Europi, Podravka izvozi svoje proizvode u Njemačku, Australiju i SAD.

Neovisnost je prvi prioritet
No, proces koncentracije u prehrambenoj industriji ostavlja malim kompanijama, poput Podravke, koja je 2007. godine imala prihod od 500 milijuna eura, malo prostora za opstanak. „U našoj djelatnosti vrijedi izreka: jedi ili budi pojeden, pa se svim silama trudimo ne završiti na tanjuru neke velike kompanije,”  ističe Martinović. Neovisan je razvoj, u tom kontekstu, od pomoći. „Ovo je konzervativno poduzeće s umjerenim stopama rasta,” otkriva voditelj informatičke službe. „No, naši rezultati su iznadprosječni.”

Osim održavanja visokih standarda kvalitete, ključ uspjeha su i usredotočenost na određena tržišta i raznovrsnost proizvoda. „Želimo povećati naše prihode u inozemstvu podizanjem profila naših robnih marki,” kaže Martinović. Na dugi rok, Podravka želi postati tržišnim predvodnikom za specifične kategorije proizvoda u srednjoj i istočnoj Europi. Najpoznatiji Podravkin proizvod je Vegeta, mješavina začina koja se prodaje više od 50 godina. Podravkini drugi best-selleri su ukiseljeno povrće, gotove juhe i ajvar.

Kompanija, čiji je najveći dioničar hrvatska država, podijeljena je na četiri grane: hrana i piće, farmaceutski proizvodi, usluge, te zajednički poslovi. Podravkina informatička služba, formirana 1970-ih godina prošloga stoljeća, zastupljena je u poslovodstvu kompanije. „Mi na informatičku tehnologiju gledamo kao na jednu od naših temeljnih funkcija,”  naglašava Martinović.

Služba broji 84 zaposlenika u Podravkinu sjedištu u Koprivnici, gradiću sjeveroistočno od hrvatske prijstolnice Zagreba, a u njezine zadatke ubrajaju se oni od telekomunikacija do poslovnog softvera. „Središnje upravljanje čini nas fleksibilnima,” napominje Martinović. „Bez obzira je li riječ o integraciji ispostave, ili ugradnji novih aplikacija, sve rješavamo u Koprivnici. To posao pojednostavljuje, ubrzava i čini ga sigurnim.”  Za ovog voditelja informatičke službe, koji je prije dolaska u Podravku radio kao SAP-ov konzultant i konzultantski menadžer, jednostavnost je temeljno načelo. „Angažiramo samo onoliko sustava i partnera koliko je neophodno,”  ističe, misleći na SAP, Microsoft, Hewlett-Packard i Cisco, kao glavne Podravkine partnere. Prema Martinovićevim riječima, Podravkina instalacija SAP ERP trenutno se koristi u 15 podružnica, a u pripremi je i u ostalima. „Ograničavanje na jedan sustav pomaže nam da ostanemo aktivni, agilni i učinkoviti,”  naglašava Martinović.

„Naš je posao ubrzati implementaciju strategije naše kompanije i njezina primjena u svakodnevnom radu,” poantira Martinović. Budući da je to više tekući proces unaprjeđivanja nego jednokratni projekt, Podravkina informatička služba potrudila se osmisliti sveobuhvatni program za CPM. Ono što je krajem 2006. godine započelo kao početna mjera ocjenjivanja, postat će sastavnim dijelom procesa kompanije ove godine.

Pronalazak pravog partnera
Podravka je krenula u nabavu neophodnog tehničkog znanja. Konzultantska tvrtka Cubeserve (Švicarska), osigurava Podravki važnu koncepcijsku, organizacijsku i tehničku stručnost. Najvažnija početna zadaća bilo je bilježenje svih informatički podržanih procesa kompanije u sustavu SAP što je, također, obavljao Cubeserve. Ponajprije, svaki Podravkin proces upravljanja bio je provjeren, kada je riječ o mogućnosti unaprjeđenja. Ti rezultati bili su temelj programa, koji traje od sredine 2007. godine, a sastoji se od nekoliko podprojekata:

  • Dogradnja na SAP NetWeaver BI 2004, uključujući puštanje u rad na svim razinama uprave
  • Prerada svih kontrolnih procesa
  • Prerada svih ključnih sustava pokazatelja
  • Implementacija metodologije uravnotežena prikaza
  • Revizija dugoročnog planiranja

Radeći tri godine prema metodologiji ključnih pokazatelja uspješnosti, Podravka je imala solidan temelj za ove zadaće.

Uspostava stručnog centra za CPM (CPM CC – Competence Center), koji će obavljati operativni monitoring i upravljanje uspješnosti kompanije, zaokružuje plan. Marc Friedrichsen iz Cubeservea, objašnjava ključnu važnost toga centra: „Podravka će mjeriti uspjeh svojom konstantnom, dugoročnom sposobnosti da aktivno koristi taj program.”

Friedrichsen kaže da se to treba provesti u djelo, a odgovarajući poticaj mora doći od stručnog centra. Za takvu mogućnost Podravka je već stvorila temelje. „Da bi se stekla jasna slika s čime radimo, najprije smo se suglasili oko obvezujuće definicije CPM-a,”  kaže Martinović. Time su svim  sudionicima bili jasni ciljevi i opseg programa za promicanje usvajanja promjene. Martinović i njegov tim sada se usredotočuju na prenošenje rezultata toga preliminarnog rada za niže razine hijerarhije kompanije.

Stručni centar broji jednog menadžera i tri specijalista za CPM (za financije, opskrbni lanac, i drugo). Djelatnici svakog od područja djelatnosti kompanije obavljaju pripremne radove za CPM CC, a opća jedinica izravno je odgovorna poslovodstvu.

Podravkino strateško i operativno planiranje, te njegova implementacija, uključujući mjerenje rezultata, ponovno su usklađeni temeljem unaprijeđenog sustava izvješćivanja. Rezultirano povećanje transparentnosti ima recipročni učinak na planiranje kompanije, povećanje njezine točnosti u kasnijim ciklusima. „To će dovesti do tekućeg, opetovanog procesa poboljšanja koje želimo u našim svakodnevnim operacijama,” ističe Martinović. Voditelj informatičke službe može računati na potporu poslovodstva. „Mi ne želimo izmišljati toplu vodu, samo tražimo priliku da bolje ostvarimo ciljeve koje je postavila uprava kompanije,” objašnjava, navodeći također i primjerenu potporu Podravkinih vanjskih suradnika.

Martinović se, u budućnosti, nada vidjeti program tako integriran i sam po sebi očit kao rad sa softverom. „SAP je temeljno radno sredstvo. U novim proizvodima i verzijama nalazimo sve što trebamo za naš program što se tiče informatičke tehnologije,”  naglašava. „Sada nam je još samo potrebno nekoliko stručnih informatičara.”

Stephan De Maria, novinar, Schwetzingenu, Njemačka

SAP INFO 150

www.sap.info

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum