SAP Global
SAP MAG 56, travanj 2008.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Deset trendova koji će u sljedećih pet godina preobraziti informatičku tehnologiju

Mišljenja i predviđanja Gartner sipa kao iz rukava. Premda se ne moramo složiti s mnogima od njih, Gartner je jedna od analitičarskih tvrtki u ICT industriji koja najbolje zna organizirati i jasno artikulirati svoje stavove.

Odabrao: Marko Biljan, marko.biljan@sap.com

Mišljenja i predviđanja Gartner sipa kao iz rukava. Premda se ne moramo složiti s mnogima od njih, Gartner je jedna od analitičarskih tvrtki u ICT industriji koja najbolje zna organizirati i jasno artikulirati svoje stavove. Najnoviji je Gartnerov popis deset glavnih informatičkih predviđanja za sljedećih tri do pet godina.

Gartner je popis objavio 31. siječnja ove godine i ustvrdio: “Puni učinak ovih trendova možda se neće osjetiti ove godine, no rukovoditelji trebaju djelovati sada da bi mogli iskoristiti trendove kao svoju konkurentnu prednost.”

Popis je izrađen temeljem više od stotine predviđanja, koja je Gartner objavljivao tijekom prošle godine, te je sužen na deset trendova na koje trebaju pripaziti informatičke službe. Evo sažetog pregleda tih deset trendova i komentara o svakome od njih.

  • Mac će udvostručiti svoj tržišni udjel
  • Gartner navodi: „Do 2011. godine, Apple će udvostručiti svoj udjel na tržištu računala u SAD i Zapadnoj Europi. Appleovo osvajanje udjela na računalnom tržištu, pokazatelj je uspjeha tvrtke, odnosno neuspjeha drugih unutar iste djelatnosti. Apple se svojim konkurentima suprotstavlja softverskom integracijom koja omogućava lako korištenje i fleksibilnost, kontinuiranom i češćom inovativnosti hardvera i softvera, te ekosustavom s težištem na interoperabilnost među raznim uređajima (kao što su iPod i iMac).”

    Komentar: Maca ni udvostručenje tržišnog udjela ne bi dovelo niti približno izjednačavanju s Windowsima. Međutim, Mac je 2007. godinu završio pojačanim plasmanom i povećanjem tržišnog udjela na 7,3%. Stoga bi ga udvostručenje tržišnog udjela na 15% svakako učinilo uvjerljivijom alternativom Windowsima, te sekundarnim OS-om, nego ikada prije. Nedavno je objavljeno da je u posljednje dvije godine, jedno veliko poduzeće iz SAD-a, povećalo broj Macova u svojoj mreži s oko 200 na 2000.

    Također, trend je da se sve više informatičkih djelatnika odlučuje za korištenje Maca. Štoviše, neki od njih Macove koriste kao svoje primarne strojeve, zbog njihove višestruke upotrebljivosti, pa tako mogu koristiti i Macove i Windows aplikacije (s Bootcamp, Parallels, ili VMware Fusion), te, čak, i neke Linux/UNIX aplikacije koristeći BSD iz  OS X. Dakle, riječ je o činjenicama koje nas navode da se možemo složiti s Gartnerovim agresivnim predviđanjem Macova rasta.

  • Polovica broja poslovnih putnika neće nositi svoje prijenosnike
  • Gartner navodi: „Do 2012. godine, 50% zaposlenika koji putuju, ostavljat će svoje prijenosnike kod kuće, a sa sobom će ponijeti druge uređaje. Premda se prijenosnici i dalje, veličinom i težinom, smanjuju, putujući zaposlenici žale se na njihovu težinu i nepraktičnost na putovanju. Ponuđači razvijaju rješenja tih problema: nove kategorije džepnih uređaja s težištem na Internetu po cijeni nižoj od 400 USD, te serverske aplikacije, kao i one temeljene na korištenju Interneta, kojima se može pristupati bilo gdje. Tu je, također, i nova kategorija aplikacija: prenosive osobne postavke koje obuhvaćaju korisnikovo omiljeno radno okruženje i omogućavaju mu da ga uspostavi na raznim lokacijama ili sustavima.”

    Komentar: Ovo predviđanje može se činiti pomalo radikalnim, osobito stoga što još nije poznat nijedan putujući zaposlenik, ili informatički djelatnik, koji bi putovao bez svoga prijenosnika. No, smatramo da je Gartner, u konačnici, na pravom tragu. Na primjer, jedan od takvih uređaja je OQO, ultramobilni PC, koji se koristi za bilješke i brzi pristup Internetu. Jasan nam je potencijal toga uređaja kao zamjena za prijenosnik, osobito bude li bežičnih postaja za njegovo priključenje u hotelima i na javnim kioscima. Međutim, još važniji činitelji ovog predviđanja su: prenosivost aplikacija i korisničkih podataka s jednog na drugi uređaj, operativni sustav i veličina ekrana.

  • Open source će se probiti u 80% poslovnog softvera
  • Gartner navodi: „Do 2012. godine, 80% komercijalnog softvera uključivat će elemente open source tehnologije. Mnogi od njih su zreli, stabilni i dobro podržani. Oni pružaju značajne mogućnosti ponuđačima i korisnicima da smanje ukupni trošak vlasništva i povećaju povrate od ulaganja. Ignoriranje tih činjenica dovelo bi poduzeća u vrlo nepovoljan položaj u odnosu na konkurenciju. Trajna open source strategija postat će minimalna razina ulaganja, koja će većini velikih softverskih ponuđača biti neophodna radi zadržavanja konkurentnosti u sljedećih pet godina.”

    Komentar: Pitanje je što Gartner time žele reći. Da će se open source komponente i djelići koda infiltrirati i u programiranje velikih i važnih aplikacija? U tom slučaju komentiramo: “Pa što onda?” To se već godinama događa i nastavit će se dalje. Nije ovdje riječ o tome da se neka poduzeća priključuju struji, a druga je svijesno izbjegavaju. Stoga smatramo da tu nema prilike za ostvarivanje konkurentnosti.

  • Trećina ukupno kupljenog softvera bit će nabavljena na pretplatu
  • Gartner navodi: „Do 2012. godine, najmanje 1/3 sredstava za poslovni aplikativni softver bit će utrošena na pretplatne usluge umjesto na licence za proizvode. Uz softver kao uslugu (SaaS), korisnička organizacija plaća softverske usluge razmjerno njihovu korištenju. To je iz temelja različito od plaćanja fiksne cijene trajne licence kod tradicionalne tehnologije u posjedu. Ovaj uslužni model (SaaS), kojega su prihvatili, i promiču, svi vodeći ponuđači poslovnog aplikativnog softvera (SAP, Microsoft, Oracle), i mnoge vodeće tvrtke na području internetske tehnologije (Google, Amazon), imat će stabilan rast u standardnoj primjeni tijekom sljedećih pet godina.”

    Komentar: Budimo realni, 33% je možda premalo, bar što se tiče novih nabava u poduzećima. Smatramo da će sve više ponuđača htjeti isporučivati softver putem pretplatničkih ugovora, koji jamče stalni priljev prihoda, dok će poduzeća pokušati minimalizirati davanje velikih količina gotovine za dogradnje. Te dvije sile istovremeno guraju obje strane prema pretplatničkom modelu, upravo zbog financijskih razloga. Što se tiče tehnologije, SaaS donosi prenosivost aplikacija između raznih platformi, pa će se potražnja za njom, u sljedećih pet godina, posve sigurno pojačati.

  • Mnoga nova poduzeća kupovat će informatičku infrastrukturu kao uslugu
  • Gartner navodi: „Do 2011. godine, oni koji prvi nabavljaju nove tehnologije odustat će od kapitalnih izdataka, te će, umjesto toga, 40% svoje informatičke infrastrukture kupovati kao uslugu. Povećana pojasna širina i velike brzine prijenosa, omogućavaju praktično postavljanje infrastrukture na drugim lokacijama, a da pritom vrijeme reakcije bude jednako. Poduzeća smatraju da će usporedno sa širenjem uslužno orijentirane arhitekture zaživjeti i “računalstvo na daljinu”, oslobađajući aplikacije od neke konkretne infrastrukture. Taj trend prihvaćanja univerzalne infrastrukture mogao bi okončati tradicionalni bezuvjetni odnos s pojedinačnim dobavljačem i sniziti troškove promjene dobavljača. To znači da kupci informatičke tehnologije trebaju bolje osposobiti svoju nabavnu i tehničku službu za ocjenu ponuda. Morat će izraditi i primjenjivati nove kriterije za ocjenu i odabir, te napustiti one tradicionalne.”

    Komentar: Taj fenomen naziva se „Datacenter-as-a-Service” (DaaS) i vjerujemo da se nalazimo usred prijelaza na taj model. Velike uslužne tvrtke, kao što je IBM, Hewlett-Packard i Verizon Business, već dopuštaju outsourcing vašeg datacentra k njima. Te tvrtke mogu, u određenim razmjerima, osigurati razinu redundantnosti i upravljanja koju mala i srednja poduzeća ne mogu dostići svojim snagama po istoj cijeni. Velikim poduzećima mogu ponuditi mogućnost outsourcinga (lokalno) usluge koja ne spada u temeljnu poslovnu kompetenciju.

  • Energetska učinkovitost postat će ključnim kriterijem kod nabave informatičke tehnologije
  • Gartner navodi: „Do 2009. godine, više od trećine informatičkih organizacija imat će jedan ili više ekoloških kriterija među prvih šest nabavnih kriterija za informatičku tehnologiju. U početku će motivacija proizlaziti iz želje da se obuzdaju troškovi. Podatkovni centri poduzeća očajnički nastoje držati korak sa sve većom potrošnjom struje njihovih infrastruktura. Postoji potencijal za znatno poboljšanje ekološkog učinka, tijekom životnog vijeka svih informatičkih proizvoda i usluga, bez ikakvih značajnijih ustupaka koje se odnose na performanse. U budućnosti, informatičke organizacije prebacit će težište s energetske učinkovitosti proizvoda na upite pružateljima usluga o mjerama za njezino poboljšanje.”

    Komentar: Postaje jako skupo razbacivati energiju ili, tek, ne biti onoliko energetski učinkovit koliko je moguće. Sve je veća stigmatizacija gutača energije, osobito na zapadnoj obali SAD-a. U nekoliko sljedećih godina može se očekivati da informatičke službe obave svoju zadaću i otkriju najbolju praksu za upravljanje energetski učinkovitim podatkovnim centrom, kao i da te informacije koriste prilikom budućih nabava proizvoda.

  • Štedljivost u emisiji CO2 postat će jedan od kriterija u nabavi računala
  • Gartner navodi: „Do 2010. godine, 70-ak% organizacija primjenjivat će kriterij energetske učinkovitosti i štedljivosti, koji se odnosi na emisiju CO2 tijekom cijelog životnog vijeka proizvoda, kao obvezni kriterij u nabavi računalnog hardvera. No, većina ponuđača tehnologije ima malo, ili nimalo, znanja o naprijed navedenom. Neki ponuđači tehnologije započeli su proces ocjene učinaka tijekom čitavog životnog vijeka, ili su bar pitali svoje glavne dobavljače o CO2 i iskorištenju energije u 2007., te će tako nastaviti i u 2008. godini. Većina drugih počet će koristiti takve podatke za diferencijaciju svojih proizvoda 2009. godine. Tako će do 2010. godine poduzeća moći početi koristiti te podatke za svoje odluke o nabavi. Većina ostalih, započet će s nekim stupnjem detaljnijeg ocjenjivanja učinaka za cijelog životnog vijeka u 2008. godini.”

    Komentar: Unutar spektra ekoloških pitanja vezanih s informatičkom tehnologijom, emisiju CO2 nije lako izmjeriti i definirati, odnosno dovesti je u jednadžbu s poslovnim koristima kao što je to slučaj s energetskim uštedama. Stoga nije za očekivati da će CO2 imati veći učinak u nabavi informatičke tehnologije, dok vlade ne odrede standarde i donesu odgovarajuće zakone.

  • Angažman ekoloških dobavljača prisilit će ponuđače da dokazuju svoju ekološku podobnost
  • Gartner navodi: „Do 2011. godine, dobavljači za velika svjetska poduzeća trebat će dokazati svoju ekološku podobnost putem procesa revizije, kako bi zadržali povlašteni status. Kompanije s jakim tržišnim imenima oblikuju prvi val strategija i inicijativa ekološkog uvjetovanja. Te će strategije ići dalje od minimaliziranja emisije CO2 ili zahtjeva da dobavljači zadovolje lokalne ekološke propise. Na primjer, Timberland je pokrenuo “Zeleni indeks”, ekološko rangiranje svojih cipela i čizama. Home Depot radi na kriterijima ocjenjivanja i revizije ocjena dobavljačkih podnesaka za svoju novu liniju proizvoda EcoOptions.”

    Komentar: Nema sumnje da će angažman ekoloških dobavljača postati velikim biznisom u sljedećih nekoliko godina, te će ponuđači međusobno konkurirati u plasmanu svoje “ekologičnosti”. Stoga će biti važno imati neke zajedničke kriterije da bi se pravilno prosudilo koliko je neki proizvod, ili dobavljač, ekološki podoban.

  • Želje krajnjih korisnika motivirat će polovicu svih informatičkih nabava
  • Gartner navodi: „Do 2010. godine, želje krajnjih korisnika bit će presudne za čak polovicu svih softverskih, hardverskih i uslužnih akvizicija informatičkih službi. Rast Interneta i sveprisutnost pretraživačkih sučelja učinili su računalstvo pristupačnim, pa pojedinci sada odlučuju o tehnologiji za osobnu i poslovnu uporabu. Zbog toga informatičke tvrtke reagiraju na argumente korisnika planiranjem globalne kategorije računalstva koja obuhvaća odluke korisnika u analizama rizika i inovaciji poslovne strategije.”

    Komentar: Taj trend ima korijene u dugotrajnom natezanju između poslovnih korisnika i informatičkih stručnjaka. Veći je problem što mnogi potrošači sada donose tehnologiju na radno mjesto kao pomoć u radu i sami upravljaju procesom, umjesto da se proces obavlja preko informatičke službe koja je tradicionalno vrlo nefleksibilna i nije baš uslužno orijentirana.

  • Broj 3D printera porast će sto puta
  • Gartner navodi: „Do kraja 2011. godine, broj 3D printera u kućanstvima i poduzećima porast će sto puta u odnosu na stanje 2006. godine. Ta tehnologija omogućava korisnicima slanje datoteke s 3D predmetom na uređaj sličan printeru, koji će taj predmet izrezati iz bloka umjetne smole. Proizvodna tvrtka može izrađivati modele novih proizvoda bez troška njihove izrade. Potrošači mogu, primjerice, dobiti modele avatara koje koriste na Internetu. Naposljetku, proizvođači mogu razmišljati da neke komponente izrađuju na zahtjev, bez potrebe za skladištem rezervnih dijelova. Printeri s cijenom manjom od 10000 USD najavljeni su za 2008. godinu, čime se otvara tržište za pojedince i hobiste.”

    Komentar: Otkud im ovo? I kakve to veze ima s poslovnom tehnologijom? Nejasno je zašto je Gartner stavio 3D printere na popis. Sama zamisao je prilično privlačna, no uz digitalnu distribuciju podataka potražnja za printerima je minimalna.

     

    Izvor: Tech Republic

     

     
     

    Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum