SAP Global
SAP MAG 79, lipanj 2014.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Svaka tvrtka je digitalna tvrtka

Čovjek čiji je posao razgovarati s korisnicima i drugim utjecajnim ljudima o najnovijim načinima uporabe tehnologija i prenositi što je saznao svima koji se bave inovacijama

Razgovarao: Zvonko Pavić, zvonko.pavic@zg.t-com.hr 

Timo Elliott službeni je promicatelj („evangelizator“) inovativnosti u tvrtki SAP AG. Međunarodno je priznati govornik na poslovno-tehnološkim konferencijama i do sada je nastupio u više od četrdeset zemalja diljem svijeta. U tvrtki SAP proveo je gotovo četvrt stoljeća, stručnjak je za Business Objects i usko surađuje s inovacijskim centrima tvrtke razvijajući smjernice razvoja novih tehnologija. Ima blog o poslovnoj analitici, timoelliott.com, na kojem iznosi vlastita mišljenja i stavove o inovacijama, kolektivnom donošenju odluka, analizi golemih količina podataka (big data), fenomenu društvenih mreža i sličnim temama. Prije je radio kao informatički konzultant u Hong Kongu i bio je voditeljom analitičkih projekata za tvrtku Shell na Novom Zelandu. Diplomirao je ekonomiju i statistiku na Sveučilištu u Bristolu, Engleska. O inovacijama i kako doći do njih, razgovarali smo s njim povodom njegovog nastupa na ovogodišnjem SAP Forumu u Zagrebu.

SAP MAG: Na koji način u tvrtki SAP prepoznaju poslovne prilike koje mogu dovesti do inovacija? Opišite nam misaoni proces koji vodi do toga.

Elliott: Imamo snažne i dugotrajne odnose s našim klijentima i udrugama korisnika. Oni nam daju povratne informacije putem mreže zajednica, SAP community network, a informacije dobivamo i od stotina posebnih interesnih skupina organiziranih prema industrijama, funkcijama i tehnologijama. Svi oni daju nam velike količine informacija što moramo učiniti kako bismo naše proizvode ubuduće razvijali kako u smislu razvoja novih funkcionalnosti, tako i proširenja na nova područja poput naših novih industrijskih aplikacija za sport i industriju zabave

Rad s tim skupinama pruža nam važne uvide i u usmjeravanju naše strategije preuzimanja tvrtki kao što su SuccessFactors (rješenja za cloud), Ariba (nabava i poslovne mreže) i Hybris (maloprodaja u svim kanalima).

Radimo i s najinovativnijim ljudima unutar samog SAP-a i s akademskom zajednicom, analitičarima, vodećim korisnicima i zajednicom općenito (putem, primjerice, platforme SAP Idea Incubator).  Postupak dolaženja do inovacija je važan: dobre ideje i nove tehnologije tek su dio izazova. Tijekom proteklih četrdeset godina puno smo vremena proveli u razvoju poslovnih sustava koji nas od dobrih ideja vode k stvarnim poboljšanjima u poslovanju.

SAP MAG: Navedite tri najvažnije inovacije koje je SAP nedavno osmislio i kako su one utjecale na rad i razvoj tvrtke.

Elliott: Posve je jasno da je najvažnija tehnička inovacija novijeg doba in-memory platforma SAP HANA. To  rješenje je nadahnuto istraživanjima koja provodimo u Institutu Hasso Plattner. Mediji su, uglavnom, pisali o brzini te nove platforme, no njezina prava vrijednost je što radikalno pojednostavnjuje IT okružja i omogućuje puno veću agilnost poslovanja. Nama se čini da smo tek zagrebli po površini kada se radi o mogućnostima te platforme. Primjerice, rješenje Financials Add-On for SAP Business Suite powered by SAP HANA revolucionirat će poslovanje tvrtki.

Jednako nam je važno stalno inovirati i kada se radi o načinima kojima možemo pomoći našim korisnicima u prijelazu na rješenja koja će im omogućiti iskorištavanje svih prednosti rada u cloud i mobilnim platformama na način da u cijelosti iskoriste novac koji su već uložili u postojeće IT infrastrukture. Tu postoji važan tehnički aspekt, ali i potreba za velikim promjenama u poslovnom modelu SAP-a, od toga kako prodajemo i servisiramo naše proizvode, nagrađujemo ljude i kako ćemo dolaziti do inovacija u budućnosti.

Treća nedavna inovacija tiče se inoviranja samih poslovnih procesa. Želimo da naši korisnici osmisle nove poslovne modele. To ide dalje od pružanja podrške, poboljšanja ili proširenja postojećih poslovnih procesa kao što su proizvodnja, logistika ili upravljanje ljudskim resursima. Pokrenuli smo jedan novi veliki program, radionice koje smo nazvali Design Thinking Workshops u kojima radimo s našim korisnicima na razvoju novih perspektiva, novih pogleda na potrebe njihovih korisnika i korisnika njihovih korisnika. Cilj je doći do „velikih ideja“ koje će prodrmati tradicionalne poslovne sustave koji su utemeljeni na ograničenjima jučerašnjih tehnologija. Na tim radionicama zajedno razmišljaju poslovni ljudi i informatičari, i zaista su popularne.

SAP MAG: Kako inovirate poslovne modele u samom SAP-u? Imate li i za to neki poseban trust mozgova ili se do novih poslovnih modela može doći i posve slučajno?

Elliott: Koliko god možemo nastojimo da inovacije budu u opisu radnog mjesta gotovo svakog zaposlenika u kompaniji. Imamo niz internih zajednica u kojima zaposlenici razmjenjuju ideje i predlažu nove projekte na temelju prilika koje su uočili. 

Osim našeg tradicionalnog posla prodaje softvera i usluga, ulažemo u najnovije tehnologije putem podružnice SAP Ventures, koja ulaže u tehnološke tvrtke koje žele dodatno razviti svoje poslovne mogućnosti. Program SAP HANA Startup osmišljen je da nas dovede do pravog shvaćanja potreba te sljedeće generacije revolucionarnih tehno-tvrtki. Tu eksperimentiramo sa su-inovacijskim projektima koji uključuju različite poslovne pristupe kao što je, primjerice, platforma SAP Smart Vending

Što se tiče „slučajnosti“, točno je da je nemoguće baš sve isplanirati. Dosta inovacija događa se jednostavno tako da budete na pravom mjestu u pravo vrijeme i iskoristite situaciju, jer ste bili spremni za to. Narodna poslovica kaže: „svatko je kovač svoje sreće.“

SAP MAG: Kako u SAP-u ohrabruju zaposlenike da budu inovativni i kako ih za to nagrađuju?

Elliott: Imamo niz programa za poticanje inovacija, za sve zaposlenike, bez obzira u kojem dijelu tvrtke rade. Među tim programima je i poseban program razvoja za stručnjake i lidere koji im omogućuje napredak u karijeri i unaprjeđenje, bez potrebe da budu angažirani u vođenju većih timova ljudi. 

Na primjer, imamo i program financijskog nagrađivanja za patente. Najveće priznanje u SAP-u je „Nagrada utemeljitelja Hasso Plattnera.“ Tu nagradu dobiva zaposlenik koji na najbolji način utjelovljuje poduzetnički duh utemeljitelja tvrtke, osoba koja i druge zaposlenike u tvrtki nadahnjuje na inovacije i koja pokazuje hrabrost u svakodnevnom radu.

SAP MAG: Kako organizacije mogu biti više inovativne i kako im SAP u tome može pomoći?

Elliott: Nove tehnologije omogućuju inovacije u gotovo svakom segmentu gotovo svake industrije. Konkretno, treba uzimati u obzir četiri područja želi li se doći do inovacija. To su: novi načini interakcije s kupcima, ovlašćivanje i inspiriranje zaposlenika, optimiziranje resursa u stvarnom vremenu i iskorištavanje potencijala društvenih i poslovnih mreža. 

Naravno, nama je cilj ponuditi tehnološke platforme koje će tvrtkama sve to omogućiti. Također, imamo vrlo uspješnu povijest pretvaranja revolucionarnih ideja u poslovne prilike. Mislimo da korisnicima možemo dati platformu koja će im pomoći u stvaranju novih ideja i njihovu procjenjivanju, te pretvaranju u rješenja s dodanom vrijednošću. 

Iznad svega, mislimo da tvrtke, žele li i ubuduće biti uspješne, moraju ponovno promisliti današnja IT okružja, eliminirati sve komplikacije koje dovode do povećanja troškova i smanjuju im agilnost na tržištu. Svoju priliku u svemu tome vidimo u snazi SAP zajednice. S našim korisnicima i partnerima možemo surađivati i su-inovirati, te na taj način stvarati novu generaciju najboljih rješenja u industriji.

SAP MAG: Možete li napraviti brzu SWOT analizu Hrvatske?

Elliott: Hrvatska prolazi kroz doista teško ekonomsko razdoblje. Naznake oporavka pokazuju se u područjima kao što su roba široke potrošnje, industrijska proizvodnja i turizam. Povjerenje potrošača je vrlo nisko, kao i samopouzdanje poduzetnika, što je rezultat nedavnih ekonomskih događaja. Međutim, za razliku od nekih drugih europskih gospodarstava koja su se zatekla u recesiji, vaš bankarski sustav je relativno robustan, a veća integracija s ostatkom Europe, koja će uslijediti, trebala bi donijeti i neke dugoročne prednosti.

Jedan od glavnih izazova bit će sprječavanje iseljavanja mlađih i obrazovanih ljudi i visoko kvalificiranih radnika. Iako je to, kratkoročno gledano, vrlo negativan trend, iskustva drugih zemalja pokazuju da iseljenici vraćaju dosta velike količine novca lokalnom gospodarstvu i, naposljetku, ako ih se na pravilan način potakne, vraćaju se i sa sobom dovode međunarodno iskusne ljude koji će potaknuti novi val poslovnih inovacija.

SAP MAG: Što biste nam savjetovali, kako možemo inovirati poslovni model „korporacije“ Hrvatska? Je li to, uopće, moguće u sadašnjim okolnostima?

Elliott: Teški ekonomski uvjeti ne pogađaju sve tvrtke podjednako, dobre tvrtke uvijek pronalaze prilike. U Hrvatskoj, u svim sektorima, postoji više od 30% ukupnog broja tvrtki koje su imale rast prihoda veći od 5% tijekom prošle godine, a više od 20% tvrtki u sektoru robe široke potrošnje imale su dobit veću od 10%. U razdobljima ekonomskih poteškoća tržište je konkurentnije nego u drugim razdobljima. 

Važno je prijeći s prodaje „proizvoda“ na prodaju „korisničkih doživljaja“, a tehnologija postaje sve važnija komponenta u radu svake tvrtke. U tom smislu, mnoge europske tvrtke imaju problema u prilagodbi svojih starih IT sustava. Hrvatska tu ima priliku jednostavno preskočiti jednu generaciju tehnologija i „skočiti“ na nove i jednostavnije platforme. Također, cloud, koji nudi mogućnost plaćanja po potrošenom, nudi manjim organizacijama pristup tehnologijama na jednostavniji i jeftiniji način nego što je to prije bilo moguće.

SAP MAG: Što je novo u svijetu analitike i društvenih medija? Koje inovacije u tim područjima donose najviše promjena u industriji?

Elliott: O tome što je novo može se govoriti na više načina. Analitičke kuće, kao što su, na primjer, Gartner i Forrester, slažu se da su tehnologije, koje će dovesti do najvećih promjena, tehnologije obrade vrlo velikih količina podataka, društveni mediji i suradnja putem njih, pristup internetu prijenosnim uređajima i cloud.

Ono što je drukčije kada se radi o tom tehnološkom trendu ne tiče se jedne tehnologije (kao što su prijašnji tehno-valovi bili potaknuti prihvaćanjem ERP platformi ili prelaskom poslovanja na internet), riječ je o novim prilikama koje te tehnologije stvaraju svojim zajedničkim djelovanjem. Gartner to naziva „neksusom sila“, a Forrester „trećom platformom“. 

Prava prilika koju donose te tehnologije neće se ostvariti samo u poboljšanju funkcioniranja tvrtki već u stvaranju potpuno novih proizvoda, usluga i poslovnih modela, iz interakcija između stvarnog i virtualnog svijeta, a to znači da je svaka tvrtka  – digitalna tvrtka.

SAP MAG: Kako vi, osobno, dolazite do inovacija? Kada vam neka ideja „padne“ na pamet, kako dolazite do dodatnih informacija i na koji način osmišljavate eksperimente koji će tu ideju ili potvrditi ili opovrgnuti?

Elliott: Meni su inovacije strast, no teško bih sebe mogao nazvati inovatorom, premda imam jedan patent registriran na moje ime. Analogija kojom nastojim objasniti svoju ulogu ide ovako: postoje, primjerice, „pravi znanstvenici“, to su oni koji se bave istraživanjima. Postoje i ljudi koji rade u znanstvenom programu televizije, koji imaju znanstveno obrazovanje, ali čija stručnost je usmjerena na komuniciranje onog što je novo na zanimljive načine. 

Moj posao je, u biti, razgovarati s korisnicima i drugim utjecajnim ljudima o najnovijim načinima uporabe tehnologija i skupljati lekcije koje su tako naučene. Zatim sve to sintetiziram u nešto što mogu podijeliti drugima koji se bave inovacijama.

Ono što je posebno izazovno kod poslovnih inovacija je to da je vrlo teško izvoditi kontrolirane pokuse, a to je sama bit znanstvene metode. Najbolje što tu možemo učiniti je usporedba radnog učinka skupina koje su pokušale raditi na nove načine s onima koje tako ne rade, a to je upravo veliki dio onoga što ja radim.

SAP MAG: Kako se postaje „evangelizator“, promicatelj inovacija, u SAP-u?

Elliott: Znam da riječ „evangelizator“ neke iznenađuje. No, riječ je o terminu preuzetom iz starogrčkog jezika, pojmu deriviranom iz izraza za napojnicu koja se daje donositelju poruka koji je donio dobre vijesti. Tek puno stoljeća kasnije taj je izraz dobio vjersko značenje. Ja sam „evangelizator“ u izvornom značenju te riječi: moj posao je širiti dobre vijesti o tuđim inovacijama. 

Osim toga, imao sam dosta sreće u karijeri: radim u SAP-u već više od 23 godine. Tijekom tog razdoblja, postupno sam svoju strast za novim pretvarao u ulogu s punim radnim vremenom. Savjet koji bih dao svakome tko se time želi baviti je da puno razgovara s ljudima i postupno gradi svoju stručnost i reputaciju, kroz vlastita istraživanja, govore, pisanjem blogova i aktivnostima u društvenim medijima.

Povezani �lanci:

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum