SAP Global
SAP MAG 6, listopad 2003.
Kontaktirajte SAP online ili
nazovite +(01)-4820-400
 
     
 

naslovnica | pošalji članak | ispis

Future Store: Hi-Tech samoposluga


Kupci informacije o artiklima
dobivaju putem umreženih
Tablet PC računala
 

Mali njemački grad Rheinberg do travnja ove godine bio je poznat samo po činjenici da je tamo rođena Claudia Schiffer, jedan od najpoznatijih supermodela devedesetih. Situacija se promijenila otvaranjem najpoznatije samoposluge u Europi, a usudbeno zvuči činjenica da se Claudia vratila u rodni grad kako bi prisustvovala otvaranju centru Metro Extra Future Store koji svojim kupcima nudi pogodnosti najnovijih tehnoloških dostignuća.

Iako novi Metro centar u Rheinbergu izgleda poput ostalih megamarket trgovina, njegova kolica za proizvode imaju ugrađena Tablet PC računala koja stoje na raspolaganju kupcima, a njene police opremljene su malim računalnim zaslonima koji pokazuju podatke o proizvodima. Tu su i "pametne vage" te mogućnost automatskog skeniranja robe na blagajni.

Tajna naprednih mogućnosti Metroa u Rheibergu leži u tehnologiji radijskih oznaka ili naljepnica odnosno RFID (Radio Frequency Identification) tehnologiji koja omogućava prepoznavanje svakog pojedinog proizvoda. RFID tehnologija sve se češće navodi kao jedno od najznačajnijih rješenja koje će potpuno promijeniti način poslovanja. Ona omogućava praćenje i identifikaciju svakog pojedinog proizvoda što donosi sasvim nove logističke mogućnosti.

Prednosti RFID tehnologije

 

Najveća prednost RFID tehnologije u odnosu na klasične barkod čitače nedvojbeno je činjenica da proizvod u ovom slučaju ne mora biti u vidnom polju čitača – podaci se šalju radio valovima. Takve naljepnice čak niti ne trebaju izvor napajanja jer energiju potrebnu za slanje podataka crpe iz magnetskog polja koje stvaraju radio valovi čitača kada skeniraju.

Na taj način proizvodi opremljeni RFID naljepnicama postaju "inteligentni" jer se svaki od njih može trenutno identificirati te ima stalan pristup aktualnim informacijama o samome sebi i tu informaciju može prosljeđivati bez ljudske pomoći.

 

U Metrou, te su informacije smještene u RFID merchandize management sustavu gdje ih korisnici s pravom pristupa mogu iskoristiti u svrhu poboljšanja čitavog logističkog sustava. U korisnike s pravom pristupa mogu biti uključeni i logistički partneri poput proizvođača, dobavljača logističkih usluga, distributera i trgovaca.
Od palete do police

Čitav proces koji dovodi podatke o proizvodima na zaslone potrošačkih kolica počinje zapravo u distribucijskom centru u Essenu gdje se roba slaže na palete i isporučuje u Rheinberg. U tom centru nalazi se približno 39 tisuća artikala od kojih je 1600 označeno RFID naljepnicama u koje su ugrađeni minijaturni čipovi s antenom od bakrene žice preko koje se podaci šalju čitaču.

Roba namijenjena Metro Future Storeu označava se u distribucijskom centru u Essenu i upućuje u Rheinberg. U trenutku kada Metro napravi narudžbu željena se roba locira u skladištu. Za vrijeme ukrcavanja u kamione, palete i kutije se automatski upisuju putem stacionarnog čitača i ta se informacija uspoređuje s narudžbom. U isto vrijeme automatski se obnavljaju podaci o stanju skladišta i sustav "zna" veličinu isporuke i koja se roba očekuje u Rheinbergu. Rješenje SAP Supply Chain Event Management uključuje sve sudionike u procesu, a status dostave može biti provjeren u bilo kojem trenutku preko mySAP Enterprize Portala.

Nakon dostave u Metro Future Store roba prolazi kroz RFID čitač koji potvrđuje njen dolazak i provjerava odgovara li njeno stanje narudžbi. Roba se potom odlaže u skladište i tretira kao inventar do trenutka kada se nađe na policama. Artikli se automatski ispisuju iz stanja skladišta u trenutku kada prođu kroz RFID "vrata".

Opisani scenarij prije svega se odnosi na palete i kutije s RFID naljepnicama, a u ovom je trenutku trošak označavanja pojedinih proizvoda još uvijek previsok; jedna naljepnica stoji oko 50 centi, što pridonosi većoj krajnjoj cijeni proizvoda. U budućnosti cijena naljepnice pasti će na oko pet centi, a još vežu motivaciju primjeni RFID tehnologije donijet će sami proizvođači koji će u proizvodnji označavati svoje artikle.

U Metro Future Storeu jedan dio proizvoda već nosi RFID oznake na pojedinačnoj razini. Primjerice to su Philadelphia namazi tvrtke Kraft Foods, Mach3 nožići za brijanje tvrtke Gillette, Pantene šamponi Procter & Gamblea te čitav niz CD i DVD izdanja dobavljača Alpha. Uz to, "pametne police" za proizvode Gillettea, Krafta i Procter & Gamblea same bilježe inventorni status i kretanje označene robe.

Na tim policama ugrađene su RFID antene koje odašilju na frekvenciji 13,56 MHz i tako omogućavaju praćenje označene robe u stvarnom vremenu. To primjerice omogućava detektiranje pogreške u slučaju ako netko uzme proizvod s police i zamijeni ga nekim drugim proizvodom.

SAP Auto ID: automatski unos podataka

Današnje poslovanje zahtijeva točnu i aktualnu informaciju, no unos podataka rukom ili barkod čitačem često može biti pogrešan. Štoviše, podaci koji se tako unose često nisu aktualni zbog samog trajanja manualnog unosa podataka. Kroz RFID tehnologiju unos aktualnih podataka može biti automatski i trenutno predstavljen u softverskom sustavu i omogućiti pouzdanu osnovu za donošenje odluka i za upravljanje poslovnim procesima.

Automatsko prikupljanje podataka s druge strane donosi nove zahtjeve pred softverske sustave. Masovno uvođenje RFID primopredajnika proizvest će milijune inteligentnih objekata koje će skenirati milijuni čitača to će rezultirati masivnim proširenjem "sirovih" podataka koje će, ako ih žele učiniti korisnima, morati filtrirati i interpretirati.

U tom trenutku doći će do potrebe za SAP Auto ID infrastrukturom koja već sad djeluje u Future Store projektu. U toj infrastrukturi svaki označeni fizički objekt ima svoju "virtualnu sjenku" i svaki puta kada objekt emitira signal prema SAP Auto ID-ju ta je "sjenka" aktualizirana, a događaj se interpretira u svom kontekstu. Drugim riječima sirovi podaci se prevode u informaciju koja je relevantna za poslovanje i dostupna za korištenje u poslovnim aplikacijama. Prilagodbe postojećih heterogenih informatičkih sustava svedene su na minimum i to donosi odlučujuću prednost kakvu može pružiti brza i jeftina implementacija nove tehnologije. U tom je slučaju zajamčena integracija podataka u softverske aplikacije koja je preduvjet za poboljšanje poslovnih procesa.


Među alate kupaca budućnosti
spadaju i PDA računala koja
podržavaju bežične mreže
 

Prednosti iza scene

S takvim poboljšanim informacijama može se mnogo kvalitetnije motriti procesni lanac. Individualne procese moguće je preciznije planirati i lakše je njima upravljati,  a isto je s proizvodnjom i inventarom.

Od trenutka izrade do trenutka prodaje proizvoda dostupni su točni detalji o njegovoj lokaciji i transportu, a pored toga ponašanje kupaca postaje mnogo transparentnije.

RFID tehnologija pogotovu donosi bitnu prednost tvrtkama koje posluju sa svježom, pokvarljivom robom. Studija tvrtke IBM Business Consulting Services provedena u Sjedinjenim Američkim Državama pokazuje da samoposluge mogu uštedjeti mnogo novca ako na proizvode stave RFID oznake.

Rukovoditelji i skladišni djelatnici u Metroovom Future Storeu pozitivno su reagirali na novo rješenje. Organizirani su tečajevi koji su pomogli djelatnicima da se upoznaju s novim zadaćama, a intranet im služi za informiranje o novoj tehnologiji.

No zanimljivo je da kupci ne vide najveći dio tehnološke revolucije. Mnoge promjene nisu očite, a prednosti poboljšanog upravljanja skladištem su u najvećem broju slučajeva neizravne. Ipak, RFID tehnologija omogućava kupcima pristup većem broju informacija o tome koji su proizvodi dostupni u trgovini i, što je najvažnije, sustav jamči da kupci više nikada neće gledati prazne police, a to je i danas najveći maloprodajni problem.  

Metro Future Store inicijativa

 

Zajedno s tvrtkama Metro i Intel, SAP je u 2002. pokrenuo Metro Future Store inicijativu. Među partnerskim kompanijama u projektu jesu AlgoTec, Cisco Systems, Feig Electronic, IBM, Mettler Toledo, NCR, OAT System, Online Software, Symbol i Wincor Nixdorf. Dok se Intel fokusira na tehnološku infrastrukturu, SAP podržava projekt softverskim i aplikacijskim tehnologijama. Tvrtka Metro Group Information Technology vodi projekt i koordinira implementaciju različitih tehnoloških rješenja i koncepata.

Putem koncepcije Auto ID infrastructure SAP donosi središnju softversku komponentu koja omogućava integraciju RFID podataka u poslovne aplikacije. Također pružaju sustav za praćenje proizvoda kroz rješenje SAP Supply Chain Event Management. Rješenje SAP Business Information Warehouse tvori okosnicu RFID baziranog informacijskog sustava. SAP također pruža portalnu tehnologiju implementiranu putem mySAP Enterprise Portala.

Sudjelovanjem u projektu Future Store SAP namjerava dobiti uvid u stvarnu implementaciju primijenjene tehnologije i u to kako ta  tehnologija utječe na poslovne procese. Takav uvid donijet će kompaniji dragocjeno znanje o širokoj primjeni RFID tehnologije i pomoći da SAP načini RFID mapu za svoje korisnike.

© grafike: SAP AG

 

 
 

Copyright/Trademark  |  Privacy  |  Impressum